Autopistas crea un laboratori de solucions innovadores i sostenibles
Està ubicat a la C-32 i permet fer proves i testar noves eines i sistemes de gestió de la xarxa viària
El nou edifici, dissenyat amb criteris de sostenibilitat, també dona cabuda al Centre de Control d’Aucat
L’objectiu és implementar noves solucions de mobilitat i seguretat a les vies gestionades per Autopistas
La companyia Autopistas ha inaugurat aquesta setmana el seu nou Centre de Seguretat Viària, Sostenibilitat i Innovació a l’autopista C-32, on, a més, hi ha la seu del Future Road Lab, un laboratori de proves que Abertis ha creat per testar les eines i els sistemes de gestió de la xarxa viària i que permet implementar solucions de mobilitat i seguretat a les vies que gestiona la companyia. Aquest nou centre està equipat amb tecnologia capdavantera per garantir la seguretat dels 370.000 conductors que es desplacen diàriament pels més de 500 quilòmetres de vies que gestiona la companyia.
El Future Road Lab està concebut com un laboratori de proves que posarà a l’abast dels conductors solucions en la gestió de la mobilitat i la seguretat viària. “Dissenyem solucions innovadores, les testem al laboratori de proves i les apliquem al dia a dia amb un objectiu clar: la seguretat viària dels nostres clients”, va explicar el director general d’Autopistas, Daniel Vilanova.
Seguretat viària
La seguretat dels usuaris d’Autopistas és un dels pilars bàsics que defensen l’estratègia de la companyia. Per això, des del centre de control es monitoren tots els moviments que es produeixen a les autopistes, amb la finalitat d’actuar si es produeix qualsevol incidència o, fins i tot, anticipar-se a situacions noves que es puguin produir i fer-ho de la manera més eficient i sostenible possible.
Per a Autopistas, aquest nou centre de control marca un abans i un després en la manera de gestionar les vies d’alta capacitat. “Sabem que el futur de la mobilitat implica aprofitar al màxim la tecnologia i la innovació al servei de la seguretat dels nostres usuaris i la sostenibilitat. Autopistas està a l’avantguarda del Grup Abertis en tot el que afecta la seguretat viària”, explica Vilanova.
Un edifici innovador
La seu a l’Estat espanyol del Future Road Lab d’Abertis és un edifici singular, construït segons els principis de sostenibilitat d’Autopistas. El disseny exterior pretén minimitzar l’impacte visual i mediambiental del lloc, i garantir el màxim aprofitament de la llum natural a l’interior.
Óscar Gasulla, director d’Explotació d’Autopistas, explica que “la construcció i els materials utilitzats segueixen paràmetres de respecte mediambiental i ecoeficiència. La concepció de la coberta i la façana asseguren l’aïllament i redueixen fins a un 30% la demanda energètica de l’edifici. De fet, l’estructura s’integra perfectament en l’entorn natural protegit i l’electricitat s’obté d’energies renovables com plaques solars.” En el cas dels subministraments, també han seguit els mateixos criteris. L’edifici està equipat amb il·luminació LED regulable en funció de la llum exterior i amb sistema de detecció de presència.
Aposta tecnològica
Entre els projectes d’innovació que s’estan testant en aquest nou centre tecnològic, destaca AWAI, una app totalment gratuïta amb una tecnologia en què el mòbil esdevé el mitjà de pagament mitjançant antenes de Bluetooth situades a l’autopista. Aquest sistema permet agilitzar el pas pel peatge i aplicar els descomptes per a viatges recurrents i alta ocupació, com passa en el tram de la C-32 entre Castelldefels i el Vendrell.
En aquestes instal·lacions també es traurà la màxima rendibilitat a la intel·ligència artificial (IA). Autopistas ha desenvolupat Video Analytics, un programari que permet transformar les imatges en dades a temps real: comptar vehicles, tipus de vehicles, velocitat de pas, cues, accidents, presència d’animals i condicions de la via. Aquestes dades s’envien directament al Centre d’Operacions i Seguretat Viària d’Autopistas, des d’on, a la llarga, es podrà avisar els usuaris de les condicions de la via, així com oferir-los recomanacions personalitzades amb l’objectiu de reduir el risc d’accidents de trànsit, la congestió i la contaminació.
Un dels rols dels gestors d’infraestructures en la nova mobilitat connectada i automatitzada és la gestió del trànsit a temps real i l’ús de la informació per anticipar incidències i aplicar solucions de manera proactiva.
Tal com explica Àngel Codina, director de Tecnologia i Innovació d’Autopistas, “el futur de la mobilitat, inclosa la conducció autònoma, inclourà no només la tecnologia del vehicle, sinó altres actors que formen el nou ecosistema de mobilitat, entre els quals hi ha el gestor de la infraestructura, amb l’objectiu de mantenir els nivells de seguretat en totes les condicions. Les vies d’alta capacitat digitalitzades seran les primeres a incorporar els vehicles autònoms. Per això, des del Future Road Lab creem les bases de la nova mobilitat connectada i autònoma.”
Sostenibilitat
L’estratègia de sostenibilitat d’Abertis va alineada amb els ODS de les Nacions Unides i els Acords de París del 2016. El Grup Abertis ha definit tres eixos estratègics en els quals es basa el seu pla de sostenibilitat: descarbonització, seguretat viària i cultura corporativa. L’objectiu és disminuir en un 25% les tones de CO2 per a l’any vinent i en un 50% els pròxims set anys.