Barcelona vola en veler
Un equip espanyol tindrà l’oportunitat històrica de competir a la Youth & Puig Women’s America’s Cup gràcies a l’entrada de CaixaBank com a patrocinador
Barcelona es prepara. La ciutat respira l’esperit d’un gran esdeveniment que la posarà en el punt de mira no només dels amants de l’esport, sinó d’empresaris, inversors i aficionats a nivell mundial. Queden tot just 9 mesos perquè arrenqui l’esdeveniment esportiu més important des dels Jocs Olímpics del 92: la Copa Amèrica 2024.
Es tracta de la competició esportiva més antiga del món, amb una història llarga i plena de particularitats. La va crear el 1851 l’encara imperi britànic, que desitjava fer ostentació de la seva supremacia coincidint amb què Londres celebrava aquell mateix any la primera Exposició Universal de la història. El tret els va sortir per la culata. Van infravalorar el millor competidor esportiu de l’era moderna: els Estats Units. Navegant des de l’altre costat de l’Atlàntic va arribar el vaixell que no només va vèncer la competició, sinó que va hissar una bandera imbatible durant els 132 anys següents.
L’anomenada Copa de les cent guinees (símil que es deu al fet que el trofeu inicial estava valorat en 100 guinees, peces d’or encunyades per la corona britànica) és una competició peculiar. No té periodicitat fixa, sinó que se celebra quan el guanyador és desafiat, oficialment i públicament, per un altre competidor. Es posa en marxa llavors una maquinària esportiva, logística i tecnològica d’altíssim nivell.
L’equip guanyador marca algunes de les regles més importants de la següent competició com, per exemple, el tipus de vaixell i les aigües en què es disputarà la prova, habitualment dins de les fronteres del seu propi país. Espanya ha competit en quatre ocasions: 1992, 1995, 2000 i 2007. Mai ha guanyat. Una anomalia va portar, el 2007, la disputa a València. El defensor de la Copa era Suïssa i, sense sortida al mar, va haver de buscar alternativa. En aquesta ocasió, s’ha produït una altra singularitat. El guanyador anterior, Nova Zelanda, ha escollit un país diferent del seu propi per estimular la seva competitivitat. I l’America’s Cup aterra a Barcelona.
Fita històrica: una copa també femenina
Amb l’arribada de la competició, un grup d’experimentats regatistes liderats per Guillermo Altadill, juntament amb el Reial Club Nàutic de Barcelona, van posar en marxa la maquinària per aconseguir, contrarellotge, els suports necessaris per crear un equip espanyol que pogués competir. De la mà de Steward Hosford, un expert gestor de projectes internacionals, van començar a dissenyar el projecte Sail Team BCN, un equip amb base local al Port de Sitges, i la regata escollida va ser la Youth & Puig Women’s America’s Cup, que engloba dues competicions: la Copa Amèrica Femenina, que se celebrarà per primera vegada en la història de la prova, i la Copa Amèrica Juvenil, disputada per tripulants menors de 25 anys.
Comptaven amb el suport de Foundation Zero, una plataforma de codi obert que promou solucions energètiques sostenibles en els viatges marítims, però faltava algú més. Un patrocinador arrelat a Barcelona, que volgués ser present en el moment històric que viu la ciutat. Compromès alhora amb l’esport i amb els valors que representa l’únic equip espanyol participant en la regata. Algú que aposti per la igualtat que persegueix la creació, per primera vegada en la història, d’un equip femení a la Copa Amèrica. I capaç d’interpretar el valor de donar suport a l’equip juvenil i, en definitiva, d’obrir camí als somnis de joves i dones de participar en l’alta competició. El Sail Team BCN va trobar aquests atributs a CaixaBank.
L’entrada de l’entitat financera com a patrocinador ha donat ales a un equip en ple procés de configuració i ha alimentat la il·lusió col·lectiva de formar part d’un moment històric. Amb aquest patrocini “estem apostant per la igualtat i la joventut”, deia en la presentació el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, i afegia que “ens identifiquem plenament amb els esports d’equip, on el talent individual es posa al servei del grup i on és vital la comunicació i la coordinació sota unes valors compartits”.
Al monocasc de 40 peus, l’AC40, hi pujaran quatre joves i quatre dones a donar el millor de si mateixos, a demostrar que la col·laboració, el treball en equip i l’esforç personal i col·lectiu sempre donen bon resultat, independentment del marcador. Un país sencer estarà amb ells i amb un esport que ens ensenya que, encara que no podem controlar les condicions del mar, sí que podem aprendre a adaptar-nos i dirigir el nostre propi destí.