la crònica
El Besalú d’‘El pont dels jueus’ d’en Gironell
Besalú ja té des de dissabte una ruta senyalitzada pels escenaris principals del llibre El pont dels jueus, del popular escriptor besaluenc Martí Gironell, que ha estat presentada en el marc del Besalú, Ciutat Jueva, un cap de setmana farcit d’activitats per promocionar el patrimoni jueu local. A partir d’ara, la rica història medieval de l’antic comtat entra a les orelles dels visitants a través d’una narració del mateix Gironell que els submergeix de ple en aquella època d’esplendor. Hi ha set punts del nucli històric, senyalitzats amb uns rètols, on a través d’un codi QR es pot accedir als pòdcasts en què Gironell guia per la història, l’arquitectura, les religions i els costums d’aquella època, i tot plegat amanit amb les històries dels protagonistes d’El pont dels jueus, algunes de molt convulses. Així doncs, a la plaça de la Llibertat, els visitants hi coneixen l’Ítram i el seu pare, Prim, l’arquitecte del pont, i l’enamorament a primera vista del primer amb Jezabel, que l’introduirà en la cultural i costums jueus, i, després, al Portalet, Gironell hi ubica el bordell dels encontres d’amor pagat de Fra Agapit –el custodi del tresor del monestir de Sant Pere– i Megalí, cabdal per descobrir la conxorxa d’Hug d’Empúries per fer-se seu el comtat de Besalú. La ruta continua fins a l’antic hospital de Sant Julià i els visitants hi entenen la importància de la mezuzà –pergamí amb versicles de la Torà, present a les portes dels habitatges jueus– i coneixeran Jeremies, el vigilant de la pedrera d’on s’extreuen les pedres per al nou pont, i sobretot on se situa l’escena de la taverna del Bord, on el cambrer de l’abat, Fra Florenci, es troba d’amagat amb Hug d’Empúries. Després, la ruta mena cap al monestir, on Prim i Ítram presenten el projecte a l’abat, i, posteriorment, enfila cap al carrer Roquefort, que fa de xarnera entre la part cristiana i la jueva, i des d’on Jezabel guia per la jueria Ítram i des d’on els visitants coneixen les joies del Miqvé i les restes de la sinagoga. Finalment, el pòdscast els condueix fins al pont símbol de l’entesa de les dues comunitats.