La crònica
Les probabilitats que t’atropelli una bicicleta
Si un divendres de març poc després de les nou del matí surten un mínim de cinc persones d’establiments de la Rambla i de carrers veïns on han fet nit i disposades a anar en bicicleta, vol dir que aquí passa alguna cosa. Per un exemple viscut personalment i pels casos de negocis que han tancat fa poc després d’anys al Barri Vell, la situació derivada del cicloturisme i els efectes sobre l’habitatge i el comerç local requereix prendre decisions.
L’Ajuntament de Girona ha limitat el nombre de pisos turístics, però la nova Plataforma pel Decreixement Turístic creu que és l’hora d’actuar. “La gent està molt i molt cansada”, afirma la Laia, poc abans de l’assemblea oberta ahir al vespre a l’Ateneu Popular Salvadora Catà.
Veïna actualment de Salt, explica que va viure “vuit o nou anys” al Barri Vell, però que se’n va haver d’anar per l’encariment del lloguer. Demana que les administracions, començant per l’Ajuntament, els escoltin i entenguin “la problemàtica”. Els ànims s’han escalfat aquest mes. El dia 1 de maig, una manifestació alternativa va acabar amb pintades contràries al cicloturisme en negocis del centre. Veí del Mercadal, en Joan Antoni és el més veterà del grup i sosté que l’arribada de turistes “ha tret lloc a la gent per viure. A mi em va costar molt trobar un lloguer”.
En Joan Antoni es pregunta si realment els ciclistes són tan beneficiosos. “Els ciclistes marxen al matí, no hi són al migdia i mengen a fora. Tornen al vespre amb el sopar que hauran comprat al supermercat. Ells s’hi estan –diu– uns dies i fan impossible que una parella jove s’arreli a la ciutat.”
A Can Gibert, a la Devesa o a l’Eixample, és més probable que t’atropelli un patinet elèctric, fins i tot a la vorera. A la Rambla, al pont de Pedra, a la plaça del Vi o al carrer Ciutadans, en canvi, si bades i el o la ciclista té pressa, tens més probabilitats que la bicicleta s’abalanci sobre teu.