Societat

El vehicle privat, l’única opció

Un 20% dels desplaçaments de l’àrea de Barcelona encara es fan en vehicle privat per la manca d’alternatives en transport públic

Una enquesta del RACC confirma que molts conductors descarten comprar un cotxe nou i que no optarien per l’elèctric

El 56% dels usuaris de cotxe de l’àrea de Barcelona diuen que no tenen cap alternativa de transport públic
Només un 11% dels enquestats optarien per un cotxe elèctric, a causa, sobretot, de l’elevat preu

“Barcelona és una ciutat sostenible. Un 80% dels desplaçaments a l’entorn de Barcelona ja són sostenibles, ja sigui en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal. Però el 20% restant encara ha de dependre del vehicle privat.” El president del RACC, Josep Mateu, va obrir ahir amb aquestes paraules la presentació de l’estudi Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona, que recull les opinions de més de 2.000 ciutadans de Barcelona i de la primera corona metropolitana (en total, 18 municipis) al llarg de l’any 2023. Les dades de l’estudi se centren en aquest 20% de ciutadans que encara depenen del vehicle privat per desplaçar-se a l’entorn de Barcelona.

La primera conclusió que s’extreu de l’informe és que la dependència del vehicle privat encara existeix i que és una conseqüència directa, segons els enquestats, del fet de no tenir cap altra opció a l’hora de moure’s per i fins a Barcelona.

Així, un 51% dels conductors que utilitzen el vehicle privat a l’entorn de Barcelona diuen que ho fan perquè no tenen una alternativa vàlida en transport públic per als desplaçaments diaris. La lentitud (46,9%) o la incomoditat (29,9%) del transport públic són altres dels condicionants amb què justifiquen la dependència del cotxe o la moto.

Tot i possibles restriccions

Durant l’anàlisi de l’informe, el director de mobilitat del RACC, Cristian Bardají, va assegurar ahir que molts dels usuaris del vehicle privat ho són per “necessitat” i que la implementació de restriccions no farà canviar gaire la seva manera de desplaçar-se.

Curiosament, a l’enquesta, els conductors valoren positivament –amb una nota de més d’un 8– la seva mobilitat malgrat els embussos habituals d’entrada o sortida a la ciutat. Segons Bardají, una gran part dels conductors enquestats creuen que l’oferta de transport públic no s’adiu amb les necessitats de desplaçament dels conductors i que els és més còmode optar pel vehicle privat, “que no és perfecte, però que els compensa més”, va reblar Bardají.

L’estudi del RACC destaca també que set de cada deu conductors viatgen sols en el seu vehicle. La mitjana d’ocupants del 31,4% dels vehicles que sí que porten viatgers addicionals és d’1,4 ocupants per vehicle. Des del RACC admeten que és difícil fer coincidir punts d’origen i destí, a més d’horaris.

Pel que fa al perfil dels conductors, es tracta en gran part d’homes (62%) d’entre 30 i 65 anys (73%). Dos de cada tres es desplacen en cotxe i un terç en moto. Els desplaçaments són sobretot interns (43,5%), seguits dels que es fan entre municipis de la primera corona (30,1%) i els d’entrada i sortida a la ciutat (26,4%).

L’estudi també analitza el perfil socioeconòmic dels conductors. Segons les dades del RACC, un 13,9% són de classe baixa, un 46,8% de classe mitjana i un 39,3% de classe alta. Per l’entitat això “desmitifica” la idea que els qui van en cotxe són els alts directius: “Almenys un 60% dels conductors no encaixen amb aquesta descripció.”

No al vehicle elèctric

La major part dels conductors enquestats no tindrien previst comprar un cotxe nou el pròxim any. Només un 13% s’ho estan plantejant, i d’aquests, només un 11% optarien per un vehicle elèctric, mentre que el 45% apostarien per models híbrids. Els motius que situen el vehicle elèctric com una opció encara molt secundària entre els conductors són el preu elevat dels cotxes (71,7%), la desconfiança en l’autonomia (65,9%) o la manca d’una xarxa prou extensa de punts de recàrrega (59%).

L’estudi presentat ahir pel RACC ofereix una visió complementària dels darrers resultats publicats per l’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) 2023, posant el focus en els usuaris de vehicle privat en un àmbit intermedi entre la ciutat de Barcelona i el conjunt de l’àrea metropolitana (36 municipis), donat que es disposa de dades de la primera corona metropolitana (18 municipis). L’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) és una estadística de periodicitat anual promoguda per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). L’enquesta la realitza l’Institut Metròpoli (abans IERMB) des de l’any 2003.

L’EMEF té per objectiu conèixer les característiques bàsiques de la mobilitat en dies feiners (de dilluns a divendres no festius) de la població, de 16 anys i més, resident a l’àmbit del sistema tarifari integrat de Barcelona. La darrera enquesta publicada subratlla el pes relatiu dels desplaçaments en vehicle privat al conjunt del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), que concentra el 63,3% de la distància recorreguda globalment en dia feiner.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia