Societat
Denuncia que l’alumnat en centres d’educació especial creix un 20%
L’increment es produeix tot i que hi ha un pla per reorientar-los a centres ordinaris
És una de les dades que s’inclou a l’informe sobre la situació de les persones amb discapacitat intel·lectual
L’alumnat centres d’educació especial ha crescut un 20% en cinc anys tot i que existeix un pla per reorientar-los a centres ordinaris, segons es denuncia al segon informe sobre la situació de les persones amb discapacitat intel·lectual a Catalunya elaborat per Dincat i Granés Fundació. En aquest sentit, l’estudi fet públic aquest dijous apunta que l’alumnat amb discapacitat intel·lectual només representa un 0,8% del totals d’alumnes inscrits en educació infantil, primària i secundària i que el curs 2023-2023 l’alumnat en centres d’educació especial es va eleva a 8.207, un augment del 1,7% respecte al 2021-2022 i d’un 20% els últims cinc anys.
L’estudi analitza la situació del col·lectiu en diferents àmbits. Assenyala, per exemple, que una de cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual no té feina, malgrat que el 78% dels que estan desocupats voldria treballar. Els sous que reben són la meitat que els de la resta de la població i un terç menys que els de la resta de persones amb una altra discapacitat. En aquest sentit, denuncia que és una necessitat “urgent” incloure el col·lectiu en el mercat laboral.
Recull, a més, que hi ha una llista d’espera de més de 3.800 persones per accedir a centres residencials o llars de residència. Pel que fa a l’habitatge, el 52% dels preguntats diu que no ha pogut triar el lloc on viure. Les dades recollides a l’estudi també mostren com nombre d’usuaris dels serveis d’atenció precoç s’ha multiplicat per 10 i que una de cada tres dones amb discapacitat intel·lectual no ha anat mai a una consulta ginecològica. L’informe recull que només un 16% de persones amb discapacitat intel·lectual entén la informació de l’administració pública. La presentació de l’informe s’ha tancat amb una intervenció de la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, que ha dit que és “una tasca de tots reivindicar millores” per a les persones amb discapacitat.