Societat

educació

Deficiència en matemàtiques

La nota mitjana de la prova de matemàtiques en la selectivitat no va arribar a l’aprovat: va quedar en un fluix 4,87

Les hores lectives de la matèria s’han reduït en els últims anys i els experts alerten d’una davallada notable i general del nivell

La nota mitjana de matemàtiques en les PAU no arriba a l’aprovat: va quedar en un 4,87 en la massiva prova de juny. “Aquesta nota tan baixa de matemàtiques és un problema molt greu per a tot el país, no només per a les universitats”, alerta Jordi Guàrdia, degà de la Facultat de Matemàtiques i Estadístiques de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). La baixada progressiva de nivell en matemàtiques cada vegada es constata més. Tot i que a la Facultat de Matemàtiques no experimenten els efectes més evidents, els graus d’enginyeria estan afectats directament per aquesta problemàtica. “Una bona formació matemàtica és imprescindible en tots els nivells”, afirma el degà. “La formació matemàtica hauria de garantir que, quan firmes un contracte, entens tots els percentatges”, reclama.

Jordi Guàrdia explica que el nivell d’eficiència per a les universitats és important, perquè condiciona els ingressos. És per això que moltes vegades les facultats s’han d’adaptar al baix nivell dels alumnes per no tenir massa suspensos. “No estem demanant coses impossibles, estem demanant el que convé a un enginyer o a un matemàtic. Però si cada vegada has de començar més avall, és molt difícil continuar arribant al mateix lloc”, hi afegeix el degà.

El nombre d’hores lectives s’ha anat reduint en els últims anys. “Abans de parlar de la manera com s’ensenyen les matemàtiques, hauríem de parlar de la quantitat”, matisa Guàrdia. Aquest és el cas del batxillerat, en què de quatre hores a la setmana s’ha passat a fer-ne tres. “Si fas un 25% menys de classe, no pots pensar que els estudiants aprendran les mateixes matemàtiques que abans”, diu el degà de la UPC. Un altre aspecte important en aquesta reducció de temps és que la disciplina requereix maduració. “Entendre una cosa de matemàtiques no és immediat; de vegades el teu cervell treballa inconscientment i un matí t’aixeques i entens un concepte que ahir era incomprensible”, contextualitza Guàrdia. D’aquesta manera, des de l’entitat creuen que els efectes d’aquesta reducció es veuran a mitjà termini, perquè molts alumnes no aprendran els conceptes quan toca i els aniran arrossegant. “La nota mitjana pot ser una cosa puntual d’aquest any. Però té un impacte més profund. Està sortint gent de batxillerat que no està ben preparada”, alerta Guàrdia.

Per respondre a aquesta tendència, el Departament d’Educació vol ampliar el programa Florence. La iniciativa està pensada per millorar el nivell de coneixement de matemàtiques i s’activarà a 200 centres amb més marge de millora. Educació no es planteja activar-lo en més, però el secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, sí que preveu que els materials del programa estiguin disponibles perquè puguin accedir-hi i utilitzar-los la resta de centres educatius. L’objectiu del programa a primària és millorar aspectes concrets de numeració i càlcul, espai, mesura i gràfica, mentre que a secundària s’aprofundeix en el sentit numèric i en l’espacial i de la mesura. Des del departament indiquen que la meitat dels errors dels alumnes es concentren en els problemes de connexions entre competències, reflexions, argumentació i solució de problemes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.