educació
Un 58% d’alumnes vulnerables volen continuar els estudis a la universitat o l’FP gràcies a la mentoria social
Fundesplai presenta les conclusions del projecte socioeducatiu Hereda que ha promocionat l’acompanyament a joves amb pocs recursos econòmics
Hedera és el nom llatí amb que es coneix l’heura, una planta de sotabosc que quan s’agafa a una branca o s’apropa a un arbre tutor, deixa el sotabosc i s’enfila cap amunt, fins a trobar la llum. Precisament aquesta imatge tan explícita de l’heura ha estat escollida per Fundesplai per donar nom a un projecte socioeducatiu que ha consistit en l’acompanyament per part de mentors de joves estudiants de 2n de Batxillerat o cicles formatius de grau superior en situació de vulnerabilitat socieconòmica i en instituts d’alta complexitat o situatse en barris amb rendes baixes. Les primeres conclusions indiquen que un 58% dels alumnes que van rebre la mentoria i que no volien seguir estudiant, han decidit continuar els seus estudis gràcies al suport i l’orientació rebuda per part de joves voluntaris amb experiència universitària.
En el programa, que Fundesplai ha desenvolupat també a Andalusia, hi han participat 387 persones que han fet de mentors -estudiants universitaris o exuniversitaris que han rebut una formació prèvia- i 553 alumnes que han rebut l’acompanyament (un 69% noies). La presència d’una persona mentora també ha provocat una millora en la percepció que els alumnes tenien sobre el seu rendiment acadèmic futur i les connexions socials que això els pot proporcionar. També ha fet augmentar un 15% la probabilitat de dirigir els seus estudis cap a la formació professional. El projecte Hedera també ha constatat que les expectatives sobre el rendiment acadèmic són més elevades entre els joves mentorats que entre els que no han rebut aquest suport.
De tota aquesta experiència, que s’ha desenvolupat al llarg dels dos últims cursos escolars, 2022-2023 i 2023-2024, la directora general de Fundesplai, Cristina Rodríguez, ha destacat aquest dijous durant la presentació d’Hedera que el projecte “ha fet possible la millora formativa de centenars de joves estudiants d’arreu del nostre país, evitant tant l’abandonament prematur dels estudis post obligatoris com facilitant l’accés als estudis superiors”. Hedera també ha estat un projecte d’investigació i recerca en col·laboració amb l’IPEG (Institute of Political Economy and Governance) que ha mesurat l’impacte d’oferir referents propers a estudiants que tenen més barreres socioeconòmiques.