Una exposició recupera el llegat d’Andrés Andreu
Vestits del dissenyador de la Gauche Divine es poden veure fins a l’1 de desembre a la Fundació Rocamora de Barcelona
Deixeble de Pedro Rodríguez, va vestir Margarita Rivière, Mònica Randall, Úrsula Andrews i Sofia Loren
Andreu va representar el gran pas del món de l’alta costura al del ‘prêt-à-porter’
Per fi es pot veure a Barcelona una exposició de vestits d’un dels grans dissenyadors catalans: Josep Andreu i Fages (Tarragona, 1940), conegut com a Andrés Andreu, el dissenyador de la Gauche Divine (la que anava al a Boccaccio) . Andreu es va fer famós als anys seixanta i setanta i va vestir Mònica Randall, Carme Elias, Conchita Bautista, el cèlebre showman i transformista Ángel Pavlovsky, Úrsula Andrews i Sofia Loren. Amic dels directors de cinema de l’Escola de Barcelona, com Pere Portabella, Jacinto Esteva, Francisco Aranda i Carlos Durán, a més d’Antoni Ribas i Jordi Grau, va col·laborar amb ells en diferents pel·lícules i models com Francina, Montse Riba, Carmen Taché i Paola Dominguín, que van desfilar amb els seus vestits. “Va representar, com ningú més a Catalunya, el gran pas del món de l’alta costura al del prêt-à-porter, amb un nivell i una qualitat excepcionals que el van projectar a escala internacional”, explica Josep Casamartina i Parassols, director de la Fundació Antoni de Montpalau i un dels comissaris de la retrospectiva dedicada a aquest dissenyador.
L’exposició es pot veure fins a l’1 de desembre a la Fundació Rocamora, al carrer Ballester, al costat del Putxet, un palauet on havia viscut el gran col·leccionista d’indumentària, escriptor, pintor i mecenes Manuel Rocamora. A la retrospectiva hi ha més de seixanta peces, 23 de les quals són de la Fundació Antoni de Montpalau i la resta, deixades per algunes de les clientes (o de les seves descendents), del dissenyador. Hi ha des de jaquetes i abrics de carrer a vestits de nit i de núvia que van portar senyores de la burgesia i l’aristocràcia catalana, entre les quals Margarita Rivière i la marquesa del Montseny, però també actrius com Mònica Randall, una icona d’Andreu que ha deixat per a aquesta exposició alguns dels seus vestits. “La Mònica Randall és una de les persones que més van portar vestits d’Andreu a la televisió, en la presentació de gales i en pel·lícules. Ha estat molt interessada que es fes aquesta exposició de reconeixement a uns dels grans de la moda de casa nostra”, diu Ismael Núñez Muñoz, l’altre comissari de l’exposició.
Josep Andreu i Fages, Andrés Andreu, va ser dibuixant, deixeble i un dels col·laboradors predilectes de Pedro Rodríguez, considerat un dels mestres de l’alta costura espanyola del segle XX, amb qui mantindria per sempre més una gran amistat. Va arribar a Pedro Rodríguez recomanat per Asunción Bastida, una altra de les grans, que el va veure dibuixar. L’any 1962 va entrar a treballar al taller que aquest modista tenia a un pis del carrer Provença.
L’any 1966 va decidir establir-se amb Casadesport i l’any 1968 es va independitzar amb la marca Andrés Andreu. Casamartina explica que Andreu “va ser dels primers modistes de l’Estat espanyol a participar al Salon du Prêt-à-Porter de París, igual que Pedro Rovira i José M.Fillol. Va tenir molt bona clientela als Estats Units i sovint va presentar col·leccions a Nova York, Chicago, San Francisco i altres ciutats nord-americanes, i a més a París i Estocolm”.
Continua explicant Casamartina que el 1970 “Andreu va ser nomenat Important de l’Any, una distinció que atorgaven Diario de Barcelona i Ràdio Barcelona i que a partir de l’any 1975 Pedro Rodríguez i Segismundo de Anta el van convidar a participar al Saló de la Moda Espanyola organitzat per la Cooperativa de Alta Costura a l’Hotel Ritz de Barcelona, i en va ser un habitual fins a les darreres convocatòries”. També va formar part del grup Modisseny, creat el 1983, junt amb Josep M. Tresserras, Josep Ferrer i Margarita Nuez. Als anys setanta va crear un línia de bany i, ja als anys noranta, una de prêt-à-porter per a home.
Exposició important
Andreu, avui de 84 anys i molt il·lusionat amb aquesta retrospectiva, va mantenir molts anys un taller de costura per a les seves clientes més fidels i va continuat treballant, una mica allunyat del soroll de la moda, fins fa poc. “Era important fer aquesta exposició d’un dels grans de la moda catalana i espanyola que avui molta gent encara no coneix i perquè no s’oblidi”, diuen els comissaris. Josep Casamartina i Ismael Muñoz , que recorden que ells des dela Fundació Antoni de Montpalau (una de les col·leccions tèxtils més importants de Catalunya i de l’Estat) fan “la feina que hauria de fer, i no fa, el Museu del Disseny”.
La Fundació Antoni de Montpalau, precisament, va créixer arran del desmantellament del Museu Tèxtil i de la Indumentària, del carrer Montcada. Ara els seus responsables recorden que, per exemple, el Museu del Disseny té la gran majoria de peces d’una altra gran dissenyadora catalana, Carme Mir, de la qual encara no n’ha fet cap exposició. “I nosaltres no podem fer-la perquè no tenim peces seves”, asseguren. Reivindiquen que se li faci un homenatge.
L’exposició d’Andrés Andreu a la Fundació Rocamora s’ha fet gràcies, també, al patrocini de l’Ajuntament de Barcelona i a la col·laboració del Districte Sarrià Sant Gervasi, que hi han dedicat diners que han sorgit de la recaptació de l’impost turístic. Una bona manera de revertir els diners en la societat.