meteorologia
L’alerta pels aiguats causa problemes de mobilitat
Les mesures preventives preses pel govern català davant dels possibles efectes del pas de la dana a cinc comarques del sud de Catalunya –el Tarragonès, el Montsià, el Baix Ebre, la Ribera d’Ebre i el Baix Camp– van provocar ahir cues a l’AP-7 i diversos problemes de circulació. Aquestes van ser les incidències més importants d’una situació de risc que avui ja es dona per acabada, ja que les mesures preventives s’han aixecat a mitjanit.
Les pluges van provocar problemes puntuals però cap incidència greu, segons Protecció Civil. Fins a les quatre de la tarda, el telèfon d’emergències, el 112, havia rebut 656 trucades per 586 incidents relacionats amb les precipitacions, sobretot al Tarragonès (38,9%), el Baix Camp (17,6%) i el Barcelonès (15,4%). Per municipis, els que van registrar més trucades van ser Tarragona (101), Barcelona (82), Reus (44), Salou (24) i Torredembarra (14). A mitja tarda, les limitacions de trànsit a l’AP-7 es van aixecar.
La situació es preveia complicada a les Terres de l’Ebre després que el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) elevés a vermella (5/6) l’alerta per intensitat de pluja entre les dotze del migdia i les sis de la tarda al Baix Ebre i el Montsià. Aquest nivell d’alerta indica que es pot superar el llindar d’intensitat de 40 litres per metre quadrat en mitja hora. A més, també es va emetre una alerta per risc moderat per vent, amb ratxes màximes de 20 metres per segon des del Tarragonès fins al Maresme fins a les sis de la tarda. En localitats concretes de les Terres de l’Ebre, segons el Servei Meteorològic de Catalunya, els aiguats i les tempestes van ser d’intensitat forta, amb valors de 23,7 litres acumulats en trenta minuts a Mas de Barberans (Montsià) i de 70 litres a Ulldecona, a la mateixa comarca. En aquesta última població, la crescuda dels barrancs per les intenses precipitacions va deixar incomunicats els nuclis dels Valentins i la Miliana. La intensitat de l’aiguat va obligar a tallar el trànsit pels accessos dels dos nuclis a les carreteres TV-3322 en tots dos sentits i també la TV-3314, que connecta Ulldecona amb la Galera.
Pel que fa a la mobilitat, també hi va haver problemes a la carretera BP-1103 entre el Bruc i Monistrol de Montserrat, on es va haver de donar pas alternatiu per despreniments a causa de la pluja. A la resta del territori, i a causa de les restriccions de mobilitat, els Mossos van establir punts de regulació del trànsit a l’AP-7, N-340, la T-331, la C-43 i l’N-420. Les cues derivades d’aquestes restriccions van ser especialment importats a l’AP-7, que durant el matí va quedat tallada entre Altafulla i Roda de Berà. Al voltant de les sis de la tarda, els Mossos van informar de la reobertura de l’AP-7 i de la resta de carreteres tallades a les comarques de Tarragona.
Confusió i resignació
Els conductors afectats pels controls dels Mossos van viure la situació amb certa confusió i resignació. A la rotonda d’accés a l’AP-7 a Tarragona, la gran majoria eren transportistes. És el cas del Francisco Moya, un autònom que treballa per una empresa de productes congelats. Al matí s’havia desplaçat des de Barcelona fins a Constantí, on va descarregar els aliments. “L’autopista estava tallada a Torredembarra i he hagut de fer un tomb boig per poder arribar”, va explicar a l’ACN. Un altre punt on els Mossos van fer controls van ser els accessos del túnel del coll de Lilla i des de les vuit del matí van tallar la circulació en direcció Tarragona, deixant passar només serveis essencials.
Al vespre, la consellera d’Interior, Núria Parlon, va comparèixer per explicar que les restriccions decretades quedaven anul·lades a mitjanit tal com s’havia indicat inicialment. “Els nens podran anar a les escoles, les universitats estaran obertes i la gent podrà anar a treballar”, va dir. Parlon va celebrar que les mesures decretades pel govern al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre haguessin “ajudat” a evitar incidències greus. La consellera també va justificar les retencions a l’AP-7 pel fet que es tracta d’una “via refugi” per evitar que hi hagi vehicles a zones inundables.