Societat

Bracons, al març

Infraestructures

Abans de Setmana Santa. Aquest és l'objectiu que té el departament d'Obres Públiques perquè el president Montilla pugui tallar la cinta de la inauguració del túnel de Bracons (4.556 metres). El tercer túnel més llarg del Principat -gairebé tan llarg com el túnel del Cadí- connectarà a partir de la primavera les comarques d'Osona i la Garrotxa.

El que s'inaugurarà no serà, però, l'Eix Vic-Olot sencer, però sí la part més complicada d'una via que ha d'unir dues comarques fins ara separades per Collsacabra i el Puigsacalm (1.515 metres). El tram que es posarà en servei, de 19 quilòmetres del longitud, salva els importants desnivells que els accidents geogràfics han creat entre Sant Pere de Torelló i Sant Esteve d'en Bas. Nou túnels més petits i sis viaductes completen la infraestructura necessària per escurçar a la meitat l'actual trajecte entre Vic i Olot, d'una hora de durada.

Reivindicació
Es tracta d'una obra llargament reivindicada pels sectors econòmics de les dues ciutats, però que té una història d'oposició dels col·lectius ecologistes de banda i banda de la serralada Transversal. El túnel, projectat durant l'última legislatura de CiU, ha patit nombrosos retards des dels primers tràmits administratius fins a l'execució de les obres. La primera previsió era que s'acabés durant el 2006. De fet, fins i tot va arribar a perillar l'execució de l'obra, ja que al programa electoral del 2003, tant Esquerra com Iniciativa s'havien compromès a paralitzar-lo en cas d'arribar al govern.

Molt va haver de batallar el departament de Política Territorial i Obres Públiques amb el de Medi Ambient perquè la carretera tingués les característiques necessàries per absorbir la demanda de vehicles en els pròxims anys. Amb tot, el projecte inicial es va acabar modificant des de la boca nord del túnel fins a l'enllaç amb la C-63 per reduir-ne l'impacte ambiental. I els problemes amb el territori no s'han acabat, ja que per completar l'eix Vic-Olot cal construir una variant a les Preses el consens de la qual du el mateix camí que el del túnel.

El desnivell, la característica
Una de les principals característiques són els 97,71 metres de desnivell que salva al túnel. Per aquest motiu hi haurà dos carrils de pujada cap a la boca nord per facilitar avançaments a vehicles lents. De fet, en alguns trams, els pendents de la carretera arriben al 6%, un desnivell inusual fora de vies d'alta muntanya. De tota manera, des d'Obres Públiques s'assegura que aquests desnivells no seran un problema, perquè s'evitarà el trànsit de camions de llarga distància.

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, explica que almenys fins que no estigui construïda la variant de les Preses, es restringirà el pas de vehicles pesants per no col·lapsar l'embut en què es convertirà el tram entre Olot i les Preses. La C-37 només servirà per connectar les comarques d'Osona i la Garrotxa, sinó que es convertirà en la principal via d'accés de les comarques centrals al Pirineu més oriental. Un cop acabada del tot, la via unirà l'autovia C-37 amb l'Eix Pirinenc, reduint també el temps de viatge entre Barcelona i les poblacions situades entre Olot, Figueres i Banyoles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.