Societat
Creix un 5,7% el risc de patir un accident a la xarxa viària catalana
L’Arrabassada torna a ser la via més perillosa, segons el 23è estudi IRAP del RACC
L’índex de risc a les carreteres catalanes, que mesura la probabilitat de patir un accident, ha crescut un 5,7% en els darrers tres anys, canviant la tendència a la baixa que s’arrossegava des de fa 11. Aquesta és una de les principals conclusions del 23è estudi IRAP del RACC que analitza el trienni 2021-2023. L’increment es deu a un augment de la sinistralitat amb víctimes mortals o ferits greus, d’un 14%, mentre que la mobilitat només ha crescut un 8%. Segons ha explicat durant la presentació de l’informe aquest dimecres el director de l’àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, les dades donen “un toc d’alerta” perquè “estan evolucionant de forma diferent a com ho feien fins ara tenint en compte que l’objectiu segueix sent reduir a zero les víctimes mortals el 2050 i retallar-les un 50% el 2030”. En aquest sentit, el president del RACC, Josep Mateu, ha recordat que des de l’any 2000 el nombre de víctimes mortals s’ha rebaixat dràsticament, passant de 700 a 181.
L’informe mostra que les possibilitats que tingui lloc un accident greu són 4 cops majors a carreteres convencionals i que, durant el trienni que s’analitza, el 45% dels sinistres greus tenen una moto implicada. A més des de l’any 2013, els accidents amb bicicletes implicades han mantingut una tendència a l’alça.
Tal i com ja va passar en l’anterior edició de l’estudi, l’enllaç de l’A-2 amb l’AP-2 i amb la B-20, la B-10 i la C-32 ha tornat a ser el tram que concentra més accidents. El segueix de ben a prop la C-58 entre Cerdanyola del Vallès i Barcelona i la zona del Nus de la Trinitat. La C-25, entre Gurb i Calldetenes, és la carretera amb el tram de menor risc de tota Catalunya, ja que la via no ha registrat cap accident mortal o greu en els últims tres anys. El segueix el tram de la A-7 que va de Vandellós a Cambrils, el de la C-16 entre Navàs i Gironella i el de la B-40 entre Viladecavalls i Terrassa. En canvi, l’Arrabassada torna a estar considerada com la carretera més perillosa, sobretot per l’elevada xifra de sinistres de motocicletes implicades que hi tenen lloc. En aquest sentit, les dades mostren que del 100% dels accidents registrats entre 2021 i 2023, tots tenien una moto implicada. David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat de Territori, ha assegurat que la Generalitat “ja no sap que més fer” per a reduir-hi els accidents a aquesta via. En aquest sentit, ha recordat que l’any 2022 es va fer una inversió de 700.000 euros en separadors de fluxos i cunetes trepitjables per a millorar la seguretat a la via.
L’AP-7, que ha estat en el punt de mira en els últims anys, ha registrat un descens del nombre de víctimes mortals: si al 2022 va haver-hi 22 víctimes mortals, al 2023 es va reduir a 11 i en aquest 2024, faltant pocs dies perquè finalitzi l’any, hi han perdut la vida 6 persones, ha concretat el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel. Ha destacat les mesures que el SCT ha aplicat en aquesta via, entre les quals destaquen les mesures de control de velocitat al centre i les que s’apliquen els diumenges des del sud i fins a Martorell. “Aquestes quedaran implantades perquè estan donant resultats”, ha assegurat. A més, ha anunciat que el SCT està treballant per implantar sistemes de velocitat variable en més trams, “de forma que el límit es reduirà quan sigui necessari i de forma puntual, i la via podrà recuperar la velocitat habitual quan ja no sigui necessari aplicar restriccions”.
El RACC ha comptat amb la col·laboració del Servei Català el Trànsit, del departament de Territori i de la Diputació de Barcelona per fer un informe on analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes, que concentren el 98% de la mobilitat de Catalunya i on es registren el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.