llengua
USTEC-STEs reclamem mesures de xoc urgents a Educació davant la davallada de l’ús del català
El sindicat ha reunit d’urgència la Permanent Nacional per analitzar en directe els resultats de l’Enquesta d’Usos Lingüístics
El sindicat USTEC·STEs (IAC) ha reunit d’urgència la Permanent Nacional per analitzar en directe els resultats de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la població, aquest matí. “És preocupant que dins la franja d’edat dels 15 als 25 anys, on més coneixement hi ha de la llengua, també és on més es dona la substitució lingüística en favor del castellà”, afirma el sindicat en un comunicat. USTEC·STEs (IAC) reclama una resposta contundent per part de l’administració amb accions clares en diversos àmbits, especialment en l’educació, “pilar fonamental per a la preservació i normalització de la llengua, ja que pensem que l’administració és la màxima responsable d’aquesta situació”.
Per aquest motiu, la secretaria de la llengua del sindicat presentarà una nova proposta estratègica per afrontar la problemàtica. La proposta haurà de ser ratificada en el següent consell nacional, previst per al 15 de març.
Aquesta proposta es construirà sobre sis eixos principals:
1. Assegurar el català com a única llengua vehicular a l’ensenyament, en totes les etapes educatives i àmbits educatius (menjador, activitats extraescolars, transport escolar…).
2. Incrementar les dotacions i els recursos per a les aules d’acollida i vetllar per una bona acollida i atenció de tot l’alumnat nouvingut.
3. Garantir l’oferta de cursos de català gratuïts per a tothom que vulgui estudiar la nostra llengua, amb places públiques.
4. Impulsar un nou marc normatiu que blindi el català, evitant així possibles atacs per part de la judicatura i l’administració espanyola i garantint-ne la protecció legal efectiva.
5. Establir un compromís ferm per part de l’administració catalana en la inspecció i aplicació de la immersió lingüística, assegurant-ne l’aplicació real a les escoles i instituts.
6. Millorar la formació lingüística i sociolingüística, en els graus i màsters del professorat, a fi i efecte de millorar la consciència de l’ús del català i del seu aprenentatge.