Societat

Nadal limita l'ús dels diners de l'Estatut per a la Sagrera

Infraestructures

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha assenyalat aquest dilluns que el finançament de l'estació de la Sagrera depèn de l'acord de les tres parts que formen el Consorci Sagrera Alta Velocitat, és a dir, ajuntament, govern i ministeri de Foment, i que no es pot arribar a acords només entre l'Ajuntament i el ministeri, en reunions a les que no assisteix el govern català, en clara referència a la trobada mantinguda la setmana passada per l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i la ministra de foment, Magdalena Álvarez. A més, Nadal ha assegurat que aquest acord no es podrà tancar fins que no es conegui el valor real de l'aprofitament urbanístic de la zona, és a dir, la possibilitat de construir sobre l'estació, tal i com ja es va fer amb la de Sants.

Nadal, que ha xifrat en 550 milions d'euros el cost de l'estació, ha assegurat que l'Estat n'hi posarà 130, segons que es va pressupostar l'any 2004, "que actualitzats són 168", un cop s'hi suma l'augment de l'IPC. A aquesta xifra caldrà afegir-hi el valor de l'aprofitament urbanístic, que en un primer moment es va xifrar en 350  milions d'euros però que, a causa de la crisi immobiliària, es podria veure reduït fins a 250 milions. Un cop se sàpiga aquest valor, se sabrà "la xifra que falta pagar amb fons de l'Estat", tot afegint que no cal dir que anirà a càrrec de la clàusula addicional tercera de l'Estatut. Aquesta proposta contrasta amb la que Hereu hauria negociat amb Álvarez segons la qual els diners –a part de l'aportació del ministeri– sortirien de l'Estatut i seria a posteriori que s'aprofitaria el rendiment immobiliari de l'estació.

Nadal ha dit que entenia la preocupació dels alcaldes de les ciutats que han de tenir estacions del TGV en relació al finançament d'aquestes infraestructures, i ha dit que no es pot anar amb presses amb aquest tema. També ha assegurat que en tots els casos es pot analitzar la situació fruit de la crisi immobiliària. "Potser ens hauríem de preguntar perquè vam fiar el finançament a aquest mecanisme, però ara les presses no són bones conselleres en el moment de crisi que estem", ha assegurat. També ha dit que és bo que se sàpiga qui es queda les expectatives de plusvàlues futures respecte dels terrenys si no es fan servir per finançar l'obra.

Traspàs de Rodalies
Quant al servei de Rodalies de Renfe, Nadal ha explicat que des que el TGV ha arribat a Barcelona per Sants hi ha certes línies que han millorat i ha considerat que la millora serà més gran quan el TGV arribi a França i el servei estigui més compensat. Nadal ha assegurat que el traspàs de Rodalies no es farà "fins que hi hagi un 100% d'acord. Fins llavors, no acceptarem una competència que pugui ser un regal enverinat", ha assegurat el conseller, que ha afegit que 4.000 milions "són prou si es té en compte que el pla de rodalies no inclou ni el material mòbil ni inclou la línia orbital ferroviària, que entenen que ha de tenir un tractament a part ja que tindrà un cost de 1.000 milions suplementaris", ha assegurat.

 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.