Societat
Ciutat potes enlaire en l'inici de curs
Barcelona comença el setembre amb una vintena de grans obres per acabar. Les remodelacions de les línies 5 i 9 s’allargaran fins a finals d’any. El TGV incrementa les molèsties a veïns i botigues
Barcelona està foradada de dalt a baix. Els qui no han marxat de vacances ja saben de què va; en canvi, els qui han abandonat la ciutat per escampar la boira en tornar han quedat perplexos de trobar-se que a la ciutat hi ha encara carrers tallats, tanques que entorpeixen el pas i pols que empastifa les façanes. En resum, és setembre, queden escassos dies perquè les escoles tornin a posar-se en marxa i encara falten per acabar una vintena d’obres grans a tota la ciutat.
Aquest estiu, com ja és habitual, s’han asfaltat diversos carrers, però encara queden uns 50.000 metres quadrats per executar. A més, s’han fet un reguitzell d’obres moltes de les quals encara estan per acabar, com el túnel del TGV, les de la línia 5 i 9 del metro. En canvi, a les obres de la línia 2 i les de les estacions de Renfe de Plaça de Catalunya i Arc de Triomf ja s’hi ha posat punt final. La ciutat s’ha convertit en un autèntic maremàgnum per als ciutadans i per als turistes que han vingut de visita.
Un dels talls que causen més molèsties és el de la línia 5 del metro entre les estacions de Can Boixeres i Collblanc, que afecta uns 70.000 passatgers diaris que des de l’agost i fins al novembre han d’agafar un mitjà alternatiu per arribar als seus destins, ja que s’està construint la nova estació Ernest Lluch a la zona de Collblanc. Precisament, davant d’aquest panorama el director general de Transport Terrestre, Manuel Villalante, va reconèixer el 14 de juliol a l’AVUI: “Segurament és el tall més gran que s’ha fet mai a la xarxa de Barcelona”. I la veritat és que de raó no n’hi faltava.
Un altra línia afectada ha estat la L2 entre les parades de La Pau i Pep Ventura, tot i que és una de les grans obres acabades. En aquest cas, però, cal recordar que el pla de reforç ideat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va ser un fracàs rotund. El servei alternatiu va quedar desbordat només el primer dia que va entrar en funcionament, el 5 d’agost.
I al final de la Diagonal continuen les obres de la línia 9 del metro de l’avinguda del Doctor Gregorio Marañón i la zona universitària, que són un cop més unes de les que més molèsties causen als usuaris. Les seves afectacions es veuen sobretot a l’entorn de la Zona Franca. Les conseqüències de les obres del metro també es fan visibles al centre de la ciutat, com el passeig de Gràcia. Aquí el batibull d’excavadores i tanques han convertit l’indret en un espai gairebé laberíntic i irreconeixible.
El TGV, un malson
Més maldecaps per als ciutadans i, sobretot, per als botiguers ha suposat i suposarà la construcció del túnel del TGV a la zona de Sagrada Família, concretament a la cruïlla Padilla-Mallorca. Els comerciants temien una pèrdua de clients important per les incomoditats que suposava haver d’anar a comprar esquivant la multitud d’obstacles d’obra que hi ha al bell mig de la via pública i perquè tampoc podien passar amb cotxe pel carrer Mallorca.
Amb aquest panorama, els botiguers van demanar a l’alcalde Jordi Hereu mesures concretes per atreure més gent. Però no només els botiguers n’estan fins al capdamunt, de les reformes de la ciutat, sinó que els veïns de la zona també n’estan ben tips. Des del 14 de juliol passegen pels voltants del temple gaudinià amb mal humor i cares llargues perquè les voreres i els xamfrans són pràcticament intransitables. En un altre punt d’obres a causa del TGV, a la zona del carrer Mallorca amb Navas de Tolosa, la protesta també va creixent des que des d’aquest cap de setmana uns cartells adverteixen que el nou horari de treballs serà de dilluns a diumenge. L’Ajuntament ha recomanat aquest horari a Adif perquè el curs pugui començar amb la zona mínimament desbrossada.
Per si no n’hi hagués prou amb tot aquest garbuix ferroviari, encara queden els problemes de Renfe. Aquest estiu s’ha convertit un cop més en un maldecap per a 57.000 viatgers. Però aquest ja és problema resolt. El motiu de l’aturada va ser el canvi d’una catenària d’onze quilòmetres que va obligar a tancar les estacions de Plaça de Catalunya i Arc de Triomf 13 dies, del 3 al 16 d’agost. Els usuaris afectats, com que ja estaven més que escarmentats amb la companyia, tenien la lliçó ben apresa i no van tenir gaires dificultats per trobar alternatives de transport per arribar amb èxit a la seva destinació.
Descoordinació TMB-FGC
Tot i això, els passatgers es van queixar de la poca informació que van rebre, com ja és habitual en aquestes situacions. Però, per minsa que fos, va superar la que van tenir els usuaris dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i TMB. En aquest cas, sembla que els viatgers dels FGC no van ser advertits per l’empresa sobre els talls a Arc de Triomf i Plaça de Catalunya i, al metro, la megafonia seguia anunciant els enllaços amb totes dues estacions, tot i estar tancades.
Aquest estiu, com ja és habitual, s’han asfaltat diversos carrers, però encara queden uns 50.000 metres quadrats per executar. A més, s’han fet un reguitzell d’obres moltes de les quals encara estan per acabar, com el túnel del TGV, les de la línia 5 i 9 del metro. En canvi, a les obres de la línia 2 i les de les estacions de Renfe de Plaça de Catalunya i Arc de Triomf ja s’hi ha posat punt final. La ciutat s’ha convertit en un autèntic maremàgnum per als ciutadans i per als turistes que han vingut de visita.
Un dels talls que causen més molèsties és el de la línia 5 del metro entre les estacions de Can Boixeres i Collblanc, que afecta uns 70.000 passatgers diaris que des de l’agost i fins al novembre han d’agafar un mitjà alternatiu per arribar als seus destins, ja que s’està construint la nova estació Ernest Lluch a la zona de Collblanc. Precisament, davant d’aquest panorama el director general de Transport Terrestre, Manuel Villalante, va reconèixer el 14 de juliol a l’AVUI: “Segurament és el tall més gran que s’ha fet mai a la xarxa de Barcelona”. I la veritat és que de raó no n’hi faltava.
Un altra línia afectada ha estat la L2 entre les parades de La Pau i Pep Ventura, tot i que és una de les grans obres acabades. En aquest cas, però, cal recordar que el pla de reforç ideat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va ser un fracàs rotund. El servei alternatiu va quedar desbordat només el primer dia que va entrar en funcionament, el 5 d’agost.
I al final de la Diagonal continuen les obres de la línia 9 del metro de l’avinguda del Doctor Gregorio Marañón i la zona universitària, que són un cop més unes de les que més molèsties causen als usuaris. Les seves afectacions es veuen sobretot a l’entorn de la Zona Franca. Les conseqüències de les obres del metro també es fan visibles al centre de la ciutat, com el passeig de Gràcia. Aquí el batibull d’excavadores i tanques han convertit l’indret en un espai gairebé laberíntic i irreconeixible.
El TGV, un malson
Més maldecaps per als ciutadans i, sobretot, per als botiguers ha suposat i suposarà la construcció del túnel del TGV a la zona de Sagrada Família, concretament a la cruïlla Padilla-Mallorca. Els comerciants temien una pèrdua de clients important per les incomoditats que suposava haver d’anar a comprar esquivant la multitud d’obstacles d’obra que hi ha al bell mig de la via pública i perquè tampoc podien passar amb cotxe pel carrer Mallorca.
Amb aquest panorama, els botiguers van demanar a l’alcalde Jordi Hereu mesures concretes per atreure més gent. Però no només els botiguers n’estan fins al capdamunt, de les reformes de la ciutat, sinó que els veïns de la zona també n’estan ben tips. Des del 14 de juliol passegen pels voltants del temple gaudinià amb mal humor i cares llargues perquè les voreres i els xamfrans són pràcticament intransitables. En un altre punt d’obres a causa del TGV, a la zona del carrer Mallorca amb Navas de Tolosa, la protesta també va creixent des que des d’aquest cap de setmana uns cartells adverteixen que el nou horari de treballs serà de dilluns a diumenge. L’Ajuntament ha recomanat aquest horari a Adif perquè el curs pugui començar amb la zona mínimament desbrossada.
Per si no n’hi hagués prou amb tot aquest garbuix ferroviari, encara queden els problemes de Renfe. Aquest estiu s’ha convertit un cop més en un maldecap per a 57.000 viatgers. Però aquest ja és problema resolt. El motiu de l’aturada va ser el canvi d’una catenària d’onze quilòmetres que va obligar a tancar les estacions de Plaça de Catalunya i Arc de Triomf 13 dies, del 3 al 16 d’agost. Els usuaris afectats, com que ja estaven més que escarmentats amb la companyia, tenien la lliçó ben apresa i no van tenir gaires dificultats per trobar alternatives de transport per arribar amb èxit a la seva destinació.
Descoordinació TMB-FGC
Tot i això, els passatgers es van queixar de la poca informació que van rebre, com ja és habitual en aquestes situacions. Però, per minsa que fos, va superar la que van tenir els usuaris dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i TMB. En aquest cas, sembla que els viatgers dels FGC no van ser advertits per l’empresa sobre els talls a Arc de Triomf i Plaça de Catalunya i, al metro, la megafonia seguia anunciant els enllaços amb totes dues estacions, tot i estar tancades.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.