La tramuntana i el mal estat de la mar dificulten el rescat dels cinc desapareguts en l'accident d'avió de Perpinyà
La forta tramuntana, amb ràfegues de més de 60 km/h, i el mal estat de la mar, amb onades de més de dos metres, estan dificultant enormement aquest divendres les tasques de rescat dels encara cinc desapareguts en l'accident d'avió de Perpinyà, un avió Airbus 320 de la companyia Air New Zealand que dijous a la tarda es va precipitar al mar a set quilòmetres de la costa de Canet de Rosselló, poc després d'haver-se enlairat de l'aeroport de Rivesaltes. De les set persones que viatjaven a l'aparell, entre tripulants i operaris de manteniment, els equips de rescat francesos han recuperat dos cossos sense vida i estan buscant els altres cinc ocupants.
Segons un dels membres de la Gendarmeria, Luc Frines, les restes de l'avió s'estenen al llarg de molts quilòmetres de la costa, impulsades per la tramuntana, i ja arriben quasi a l'alçada d'Argelers i la frontera catalana. "Això sí, no hi ha cap novetat sobre els cinc desapareguts, no els hem pas localitzat, de moment", ha incidit Frines. "Hi ha una mar molt moguda i la tramuntana bufa molt forta. Això explica per què les restes de l'avió estan tan lluny només quinze hores després de l'impacte de l'avió", ha assenyalat el comandant de la Gendarmeria francesa. "Hem recuperat diverses parts de l'avió, seients, i una part del darrera de la cua", ha enumerat Frines.
"La caixa negra de l'avió encara no ha aparegut, creiem que s'ha enfonsat", ha puntualitzat el membre de la Gendarmeria, que no ha volgut avançar més detalls sobre la recerca davant els periodistes i s'ha mostrat pessimista sobre les possibilitats de trobar algun cos més al llarg del dia d'avui.
Una trentena de submarinistes, un centenar de bombers estan participant en les tasques de recerca dels cinc passatgers que encara no han estat localitzats amb sortides periòdiques del port de Canet de Rosselló, centre operatiu del procés de rescat. Dos vaixells del servei de guardacostes i un helicòpter ajuden en les tasques de rescat, segons han informat fonts de Protecció Civil.
L'avió, un aparell de doble motor amb capacitat per a 150 persones, va ser entregat a la companyia neozelandesa el juliol de l'any 2005 i acumulava 7.000 hores de vol, segons un comunicat que va fer públic Airbus, filial del consorci aeronàutic europeu EADS.
Els radars francesos van perdre el senyal de l'avió –que estava fent un vol de prova– al voltant de tres quarts de quatre de la tarda, poc després que l'avió Airbus 320 s'enlairés de l'aeroport de Rivesaltes, on havia de retornar. Al cap d'uns minuts una embarcació va trobar-se amb l'aparell sinistrat a set quilòmetres de la costa catalana, entre Canet de Rosselló i Sant Cebrià, molt a prop de la frontera entre França i Catalunya.