Societat

‘Who is Catalonia?’

El 30% dels turistes no saben què és Catalunya. El Barça, les platges i l’obra de Gaudí segueixen sent els principals reclams. La Generalitat promou nous símbols identitaris perquè els comprin els visitants

“Catalunya? Qui és Catalunya? Un pintor?”, pregunta la Judith Wilson, una turista nord-americana que es queda bocabadada tot mirant la Sagrada Família. “Catalunya és un barri del centre de Barcelona, on hi ha la plaça de Catalunya”, assenyala l’australiana Natalie Staaks, motxilla en mà, des de l’estació de Sants. “Només sé que els catalans són antifeixistes”, explica l’alemany Patrick Schneider des d’un banc de les Rambles, on recita orgullós l’onze titular del Barça del triplet.

La immensa majoria de turistes que ens visiten té un coneixement força limitat del nostre país. El 30% dels turistes consultats per l’AVUI no sap què és la paraula Catalunya. La resta, tot just és capaç de dir que és una regió d’Espanya on s’ubica Barcelona. Els més entesos, poc més del 20%, assenyalen que Catalunya té una cultura i una llengua pròpia i que alguns catalans lluiten per aconseguir la seva independència. “Em sembla que els bascos i els catalans intenten unir-se per formar un país separat d’Espanya. Els terroristes d’ETA són catalans?”, pregunta desconcertada l’Aurélie Annaud, una jove francesa que acaba d’arribar a Barcelona amb unes amigues tot buscant “festa i nois guapos”.

El Barça, en canvi, gaudeix de molt més reconeixement. Els guiris ho saben tot sobre Messi, Xavi i companyia. “He vingut a Barcelona per anar al Camp Nou. Veure el Barça de Guardiola ha estat la principal motivació d’aquest viatge. Ja que sóc aquí, ho aprofito per conèixer l’arquitectura de Gaudí i posar-me moreno a la platja. Què és Catalunya? Sé que és una regió d’Espanya i que Barcelona n’és la capital. Això és tot”, assenyala Allan Gjerding, un noruec d’uns 30 anys que espera amb impaciència el partit de demà contra l’Sporting de Gijón.

La costa catalana i l’arquitectura de Gaudí segueixen sent els principals reclams turístics. Segons l’Oficina de Turisme de Barcelona, la Sagrada Família és el destí que més interessa als turistes, un monument que rep gairebé tres milions de visites cada any.

En un intent d’anar més enllà de la imatge que uneix Catalunya amb les platges i l’obra de Gaudí, el departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat va signar l’any passat un conveni amb diverses entitats culturals per determinar quins són els símbols i les icones que defineixen més bé Catalunya. “Aquests símbols”, segons el conseller, Josep Huguet, “han d’ajudar a fer que els turistes els reconeguin com a genuïns del nostre país i sàpiguen el que realment és Catalunya”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.