Els peatges de la Generalitat tornen a pujar per sobre lIPC
Igual que fa dues setmanes amb el preu de les tarifes del transport públic, ahir el departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va decidir augmentar les tarifes de les autopistes de la Generalitat per damunt de l’IPC. En aquesta ocasió, i per tercer any consecutiu, l’increment mitjà ha superat el 4%, i ha quedat fixat en un 4,24%.
Les tarifes les revisa anualment el DPTOP, segons està acordat en els contractes amb les diferents concessionàries. El càlcul de l’increment de tarifes es fa d’acord amb dues dades. La primera, que determina en un 95% el nou preu, és la variació interanual de l’IPC registrada al mes d’octubre. En total, un 3,4%. El 5% restant correspon a la repercussió de l’IVA del 7% al 16% i dels increments de l’IPC d’aquests trams ajornats entre el 2003 i el 2005.
Precisament aquesta repercussió de l’IVA ajornat és novament la font de conflicte entre govern i oposició per la pujada de tarifes. Mentre que el govern defensa que l’acord en el marc del Grup de Peatges recull la possibilitat que siguin els usuaris els que es facin càrrec de l’IVA ajornat, Convergència i Unió denuncia que és un flagrant incompliment del pacte.
Precisament el diputat de CiU responsable d’infraestructures, Josep Rull, va criticar ahir durament la pujada de preus i va assegurar que “el compromís de no repercutir l’IVA pendent en els usuaris formava part també dels programes electorals del PSC, ERC i ICV i es va fixar també en el Pacte del Tinell”; per tant, “el govern incompleix compromisos propis”. Igual com va fer amb la pujada de les tarifes del transport públic, Rull també va qualificar d’inadmissible “un augment per sobre de l’IPC en un moment de crisi”.