Societat

El núvol de cendra del volcà islandès manté el caos a l'espai aeri europeu

L'Agència Europea de Control de l'Aviació calcula que aquest divendres es cancel·laran 17.000 vols, més de la meitat dels que hi ha habitualment. Els aeroports del Regne Unit no obriran fins a les 20h. A Catalunya s'han cancel·lat aquest divendres almenys 44 vols

El núvol de cendra provinent de l'erupció del volcà d'Islàndia que aquest dijous va obligar a cancel·lar més de 5.000 vols arreu d'Europa continua provocant aquest divendres el caos en l'espai aeri europeu. Molts aeroports del nord d'Europa han anunciat que no començaran a operar amb una certa normalitat fins a les vuit del vespre. Aquest seria el cas dels aeroports del Regne Unit i d'Islàndia. D'altres, com els aeroports de París i la resta de França, podrien obrir aquest migdia. El núvol volcànic ha afectat també Alemanya, Finlàndia, Bèlgica, Holanda, Noruega, Suècia i Polònia. Als aeroports del Prat, Girona, Reus i Lleida-Alguaire s'han cancel·lat aquest divendres almenys 44 vols.

De fet, l'Agència Europea de Control de l'Aviació, l'Eurocontrol, calcula que aquest divendres es cancel·laran 17.000 vols, més de la meitat dels que hi ha habitualment, que són uns 28.000.

El núvol de cendra s'està dirigint cap al nord i ara també afecta Estònia, Letònia i Lituània, que han cancel·lat pràcticament tots els seus vols des de primera hora d'aquest divendres.

Als 24 vols de sortida cancel·lats des del Prat se sumen altres d'arribada a l'aeroport barceloní. Els vols cancel·lats tenien destinacions com Londres, París, Dublín, Frankfurt i Copenhaguen. Afectats per la cancel·lació de vols fan cua aquest matí als taulells per veure què passa amb el seu bitllet, si el poden canviar o com es farà la devolució dels diners. Alguns havien rebut missatges al mòbil de les companyies anunciant la cancel·lació, mentre que altres s'han trobat la situació en arribar.

Una columna d'11 km
El volcà va entrar en erupció per segon cop en un mes des del glaciar d'Eyjafjallajökull, i ha aixecat una columna de cendra d'entre 6 i 11 quilòmetres. Aquest tipus de cendra conté partícules diminutes de vidre i de roca pulveritzada que pot danyar motors i carrosseria dels avions.

El 1982, un jumbo de la British Airways va perdre energia a tots els motors en travessar un núvol d'aquestes característiques sobre Indonèsia. L'aparell va caure uns centenars de metres fins que va ser possible engegar una altra vegada els motors.

L'incident va obligar la indústria de l'aviació a repensar la manera d'actuar davant d'aquest tipus de fenòmens, fet que va donar com a resultat els plans de contingència internacional que ara s'han activat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.