Societat

El núvol de cendra volcànica amenaça l’estiu turístic

Les agències reclamen “un pla B” per si el Prat s’ha de tancar en plena temporada

Pendents del cel. El sector turístic viu amb l’ai al cor per l’interrogant de com pot afectar el núvol de cendra del volcà Eyjafjallajökull les connexions aèries aquest estiu. Tot i que demana “desdramatitzar” la situació, el president de la Unió Catalana d’Agències de Viatges Emissores (Ucave), Rafa Serra, reconeix que l’activitat tant de donar informació sobre possibles destins com de fer reserves s’està ressentint de la por que tenen els viatgers de trobar-se amb els aeroports tancats, com va passar a Catalunya el dissabte 8 de maig. Ahir, per exemple, es van cancel·lar quinze sortides des del Prat amb direcció a la Gran Bretanya i Holanda.

“El Prat tancat a finals de juliol o a l’agost seria molt greu, però és imprevisible i incontrolable”, indica, en la mateixa línia, el president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges (ACAV), Francesc Carnerero, que està convençut que aquesta incertesa farà que les reserves siguin de més última hora que mai: “La gent s’ho pensa a l’hora de contractar un vol de llarga distància i potser en sortiran beneficiades –augura– opcions com els creuers o destins de proximitat, com Catalunya mateix, de la resta de l’Estat o d’Europa als quals es pot accedir amb altres transports”.

Fa uns dies la direcció general de Turisme i la de Consum es van trobar amb els representants de les agències, precisament per parlar de la qüestió. El gran problema és que si els avions no poden volar pel núvol de cendra del volcà islandès, és una força major i una condició excepcional que no cobreix cap tipus d’assegurança.

Vist el panorama, el director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, posa sobre la taula la possibilitat que les autoritats aèries es plantegin autoritzar les aerolínies a volar per sobre o per sota del núvol de cendra. Ja ho va manifestar fa uns dies el president de Spanair, Ferran Soriano. Es calcula que com que el núvol està a uns 30.000 peus d’altura es podria modificar l’altura de vol i situar-la per sota o per sobre d’aquesta altura.
“Cal que entre tots trobem un pla B. És de sentit comú que per a una situació atípica cal trobar solucions atípiques”, reclama el representant d’Ucave.

“Si ens trobem amb el problema en plena temporada alta es poden posar mesures per pal·liar la situació i hem d’estar preparats per trobar allotjament i transports alternatius als afectats, però és clar que no podem posar autocars per a grans distàncies”, indica Vilalta. El núvol de cendra islandesa arriba precisament quan s’acosta l’època de les reserves per a l’estiu i les agències s’han posat en alerta.

“Les previsions, abans de l’amenaça del volcà, indicaven una certa millora per a aquest estiu. Es respira millor, encara que estem lluny de tornar als bons resultats del 2007”, avança el director general de Turisme. Per orígens, els mercats que més es reactiven són l’alemany i el rus, mentre que el britànic –gran usuari dels vols de baix cost– tot just comença a repuntar.

Paper d’intermediaris
Si en una crisi s’hi han de trobar oportunitats, les agències reivindiquen el seu paper com a intermediaris: “Si un client nostre es queda tirat al Nepal, parlem amb els nostres corresponsals i se’ls troba un allotjament i se’ls col·loca en el primer vol que surti”, exposa Serra, per diferenciar-se d’un viatge contractat directament per internet, per exemple.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.