Societat
Pendents de la Sagrada Família
La visita judicial del dia 23 i l’informe d’Intemac han de determinar si el temple corre perill pel túnel. Per obtenir més dades s’ha duplicat la prova pilot del mur pantalla
Arriba l’hora de la veritat. El moment decisiu per saber si finalment el túnel del tren d’alta velocitat ofereix prou garanties per passar per sota de la Sagrada Família. Dos són els fronts que té oberts la junta constructora del Temple: el judicial i el tècnic. Tant l’un com l’altre es podrien resoldre abans d’acabar el setembre.
En el cas del judicial, ahir l’Audiència Nacional, tal com va avançar divendres l’AVUI, va confirmar que finalment seran cinc els magistrats que enviarà a controlar les obres que s’estan duent a terme al voltant del temple. La visita està programada per al 23 de setembre. L’objectiu dels magistrats és determinar si les obres del túnel poden perjudicar el singular edifici d’Antoni Gaudí. La visita s’havia anat retardant a l’espera que es construïssin els primers pilars de protecció del temple, que s’han fet –a mode de prova pilot– al tram del carrer Mallorca entre Sicília i Sardenya, just davant de la plaça de la Sagrada Família. Els magistrats, que fins ara només disposaven dels informes que tant Adif com els tècnics contractats per la Sagrada Família han fet, inspeccionaran aquests pilars i visitaran el temple.
La croada judicial de la Sagrada Família va començar l’octubre del 2007, després que el ministeri de Foment presentés el projecte constructiu del nou traçat, que, a diferència de l’anterior, que evitava passar pels carrers adjacents al temple, circulava pel carrer Mallorca. Va ser l’últim recurs en veure que difícilment les administracions, després de tres canvis de traçat, prendrien una decisió que retardaria una vegada més les obres.
El gener de 2008, l’alt tribunal va estimar el recurs de la junta del temple, però no va aturar cautelarment les obres. Des de llavors, els seus jutges han estudiat el cas, sense prendre cap decisió fins que aquest estiu van anunciar que visitarien les obres aprofitant l’inici dels treballs que més poden afectar el temple. S’espera que la visita serveixi per accelerar la decisió dels jutges, ja que la tuneladora hauria de començar a perforar des de Sagrera a partir del mes d’octubre.
Paral·lelament als treballs judicials, la pressió de la Sagrada Família va fer que finalment el ministeri de Foment encarregués a una empresa independent un informe per mesurar els perills que corria el singular edifici. Intemac va reavaluar el projecte constructiu de Foment, però per confirmar o no la idoneïtat del projecte va demanar una prova pilot per avaluar la part més polèmica del projecte, que és el mur de protecció format per pilars de formigó.
Els tècnics de la Sagrada Família tenien –encara tenen– molts dubtes sobre la construcció d’aquest tipus d’estructura. Es tracta d’un pilar de 40 metres d’alçada i 1,5 de diàmetre, que ha de baixar absolutament vertical per evitar afectar els fonaments del temple. O, el que encara seria més greu, envair l’espai on està previst que passi el túnel.
Els arquitectes del temple també són reticents a la pantalla de protecció perquè consideren que podria bloquejar el pas de les aigües subterrànies i fer que s’acumulessin sota els fonaments del temple. Antigament hi havia una riera que baixava pel carrer Sardenya i seria perillós bloquejar el pas d’aquesta aigua. Intemac també avaluarà si aquest risc existeix.
Tot indica que en les pròximes setmanes l’empresa auditora farà públic el seu informe. Fonts de la Sagrada Família donaven ahir per acabada la prova pilot, mentre que Adif es va limitar a dir que tot depenia de què demanés Intemac. Tot i que només se n’havien de construir set, finalment s’ha optat per la construcció de quinze pilots.
El fet que s’hagi ampliat la prova i que el muntatge de la tuneladora estigui avançat fa pensar que en pocs dies Intemac publicarà el seu informe.
En el cas del judicial, ahir l’Audiència Nacional, tal com va avançar divendres l’AVUI, va confirmar que finalment seran cinc els magistrats que enviarà a controlar les obres que s’estan duent a terme al voltant del temple. La visita està programada per al 23 de setembre. L’objectiu dels magistrats és determinar si les obres del túnel poden perjudicar el singular edifici d’Antoni Gaudí. La visita s’havia anat retardant a l’espera que es construïssin els primers pilars de protecció del temple, que s’han fet –a mode de prova pilot– al tram del carrer Mallorca entre Sicília i Sardenya, just davant de la plaça de la Sagrada Família. Els magistrats, que fins ara només disposaven dels informes que tant Adif com els tècnics contractats per la Sagrada Família han fet, inspeccionaran aquests pilars i visitaran el temple.
La croada judicial de la Sagrada Família va començar l’octubre del 2007, després que el ministeri de Foment presentés el projecte constructiu del nou traçat, que, a diferència de l’anterior, que evitava passar pels carrers adjacents al temple, circulava pel carrer Mallorca. Va ser l’últim recurs en veure que difícilment les administracions, després de tres canvis de traçat, prendrien una decisió que retardaria una vegada més les obres.
El gener de 2008, l’alt tribunal va estimar el recurs de la junta del temple, però no va aturar cautelarment les obres. Des de llavors, els seus jutges han estudiat el cas, sense prendre cap decisió fins que aquest estiu van anunciar que visitarien les obres aprofitant l’inici dels treballs que més poden afectar el temple. S’espera que la visita serveixi per accelerar la decisió dels jutges, ja que la tuneladora hauria de començar a perforar des de Sagrera a partir del mes d’octubre.
Paral·lelament als treballs judicials, la pressió de la Sagrada Família va fer que finalment el ministeri de Foment encarregués a una empresa independent un informe per mesurar els perills que corria el singular edifici. Intemac va reavaluar el projecte constructiu de Foment, però per confirmar o no la idoneïtat del projecte va demanar una prova pilot per avaluar la part més polèmica del projecte, que és el mur de protecció format per pilars de formigó.
Els tècnics de la Sagrada Família tenien –encara tenen– molts dubtes sobre la construcció d’aquest tipus d’estructura. Es tracta d’un pilar de 40 metres d’alçada i 1,5 de diàmetre, que ha de baixar absolutament vertical per evitar afectar els fonaments del temple. O, el que encara seria més greu, envair l’espai on està previst que passi el túnel.
Els arquitectes del temple també són reticents a la pantalla de protecció perquè consideren que podria bloquejar el pas de les aigües subterrànies i fer que s’acumulessin sota els fonaments del temple. Antigament hi havia una riera que baixava pel carrer Sardenya i seria perillós bloquejar el pas d’aquesta aigua. Intemac també avaluarà si aquest risc existeix.
Tot indica que en les pròximes setmanes l’empresa auditora farà públic el seu informe. Fonts de la Sagrada Família donaven ahir per acabada la prova pilot, mentre que Adif es va limitar a dir que tot depenia de què demanés Intemac. Tot i que només se n’havien de construir set, finalment s’ha optat per la construcció de quinze pilots.
El fet que s’hagi ampliat la prova i que el muntatge de la tuneladora estigui avançat fa pensar que en pocs dies Intemac publicarà el seu informe.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.