Retorn al caos
La fluctuació en el subministrament elèctric provoca la paralització del servei de quatre línies de la xarxa de rodalies
Dos trens amb un total de 700 passatgers queden atrapats dues hores al túnel d'Arc de Triomf
A dos quarts de vuit del matí, la pàgina rodalia.info va començar a treure fum. No paraven d'arribar-hi twits dels usuaris de rodalies que començaven a detectar que alguna cosa no funcionava bé a la xarxa de trens. Abans que la pàgina web oficial, els usuaris, a través de la seva pròpia pàgina, ja anunciaven el retorn a un caos que ja semblava oblidat. La xarxa començava a fallar perquè l'alimentació elèctrica fluctuava sense cap raó aparent.
Un quart d'hora més tard, l'aturada de dos trens al túnel previ a l'estació d'Arc de Triomf demostrava que el 17 de setembre passaria a la història com el del primer caos des que la xarxa de rodalies de Barcelona es va traspassar a la Generalitat, amb permís de la nevada del 8 de març. Una avaria elèctrica va deixar sense subministrament el tram entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf, impedint la circulació de trens a les línies R1, R3, R4 i R7.
Sobrecàrrega
El primer dels trens bloquejats havia sortit de Manresa i es dirigia cap a Vilafranca del Penedès quan va quedar aturat entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf a les 8 i 42 minuts del matí. El comboi transportava 350 persones. Un cop el tren va quedar immobilitzat, el maquinista va intentar reiniciar-lo seguint el protocol establert. Després de dos intents va aixecar el pantògraf d'emergència dels trens. Quan el pantògraf estava a punt de tocar la catenària, es va produir el que s'anomena arc voltaic. En el moment del contacte, la catenària estava sobrecarregada i va provocar la fusió de materials amb el pantògraf. El resultat és que el tren es va quedar enganxat en aquell punt, sense possibilitat de tornar a arrencar. De retop, també va quedar afectat un segon comboi. Un tren de la R1, que havia sortit del Clot-Aragó i també es dirigia cap a Arc de Triomf amb 400 persones a dins.
El rescat dels viatgers
Immobilitzats els dos trens, l'única manera de treure 750 passatgers dels túnels era fent el transbordament a un tren en paral·lel. En el primer cas, el desallotjament del tren de Manresa va ser senzill perquè es va poder fer recular un tren des de Plaça Catalunya. L'operació es va iniciar a dos quarts de deu i va culminar amb el rescat dels viatgers tres quarts d'hora més tard.
Evacuar els viatgers de la segona unitat va ser més difícil, ja que calia fer recular dos trens que hi havia al seu darrere, un dels quals era un Talgo. A més a més, l'operació va ser complicada perquè una desena dels viatgers atrapats van obrir les portes del comboi i van tornar caminant a l'estació de Clot-Aragó. El rescat dels viatgers es va culminar cinc minuts abans de les onze del matí, quan es va poder restablir el servei pel túnel d'Arc de Triomf.
Però els afectats no van ser només els 750 passatgers atrapats als túnels. Els centenars de viatgers que circulaven en altres trens de les línies R1, R3, R4 i R7 també van patir les conseqüències de l'avaria, amb retards que van oscil·lar entre els cinquanta minuts i les dues hores. El volum de l'avaria, que va impedir circular en els dos sentits de la marxa al túnel d'Arc de Triomf, va fer impossible trobar un pla alternatiu de transport mínimament eficient. Tot i que es van desviar alguns combois de les línies afectades pel túnel del carrer Aragó, el cert és que la majoria de trens van haver de quedar-se durant una bona estona a les diferents estacions d'entrada a Barcelona. Només els viatgers que entraven pel sud de la ciutat van poder evitar el caos baixant en estacions com ara la de Cornellà i la de l'Hospitalet, amb connexions a la xarxa de metro de Barcelona.
Les causes de l'avaria
Ahir a la tarda es continuava investigant les causes de l'avaria. La hipòtesi principal apuntava a una fallada de les subestacions d'alimentació elèctrica d'Adif. Es descartava, en canvi, que tingués a veure amb la instal·lació de la catenària rígida als túnels, operació que es va fer fa menys d'un any.
La dimensió de l'avaria va provocar diverses reaccions polítiques. La primera, la del mateix conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, que va demanar perdó als afectats i es va mostrar crític amb la “baixa informació que van rebre els usuaris dels trens que van quedar dins dels túnels”. Nadal va insistir que s'investigaran les causes, es mirarà què ha fallat i què s'ha de millorar, però “sobretot cal que la gent que es quedi dins els túnels rebi informació de manera ràpida”.
Per la seva banda, CiU va reclamar la compareixença al Parlament del secretari de Mobilitat perquè aclareixi tots “els dubtes” que hi ha sobre la gestió de l'avaria. El diputat Josep Rull va carregar contra el fet que “un cop més hi hagi hagut falta d'informació”.