infraestructures
Els primers TAV travessaran el Pertús aquest diumenge
Fa gairebé dos anys que el tram Figueres-Perpinyà està fet però no hi passen trens
De moment hi haurà quatre trens diaris fins que el 2012 entri en servei tot el tram d'alta velocitat des de Barcelona
S'ha hagut d'esperar gairebé dos anys per veure passar els primers trens d'alta velocitat pel túnel del Pertús. Una espera que acabarà aquest diumenge 19 de desembre, data en què les companyies Renfe i SNCF s'han posat d'acord per posar en servei el TAV, de moment amb quatre trens diaris de Figueres a Perpinyà. De fet, aquesta és una solució provisional mentre no entri en servei tot el tram d'alta velocitat des de Barcelona, previsiblement a finals del 2012 o principis del 2013. Aquesta opció s'ha tirat endavant per evitar que s'hagi de pagar més compensacions a la companyia TP Ferro, que ha construït la via i que n'ha de portar la gestió, pel retard de l'obra. I és que la construcció del túnel, però, es va acabar el 17 de febrer del 2009, juntament amb els 44 quilòmetres de via que uneixen Figueres amb Perpinyà. I des de llavors la via és a punt però no hi han passat trens.
Compensació milionària
La companyia TP Ferro –creada per ACS i Eiffage–, va signar un conveni amb els governs espanyol i francès, segons el qual l'empresa es comprometia a tenir feta l'obra el febrer del 2009 i se li atorgava una concessió per gestionar la via durant cinquanta anys. La manera de recuperar la inversió inicial –de mil milions d'euros– és el peatge que cobrarà pel pas dels trens. TP Ferro té previst cobrar per cada tren de passatgers 1.350 euros i 550 per cada tren de mercaderies, que també començaran a circular aquest mes. Però com que el retard en les obres a la resta del traçat fins a Barcelona ha ajornat gairebé dos anys l'entrada en funcionament del túnel, TP Ferro va ser indemnitzada per compensar-li la pèrdua d'ingressos que ha tingut. En concret, han estat 128 milions d'euros i una ampliació de la concessió de tres anys.
Per evitar, doncs, que la xifra augmenti, finalment diumenge començaran a passar trens pel tram internacional, encara que sigui provisionalment, ja que TP Ferro calcula que, quan tota la línia estigui en servei, travessaran el túnel 34 trens de passatgers cada dia, i ara només ho faran quatre combois.
El primer TAV comercial amb passatgers que travessarà el Pertús sortirà pocs minuts després de les onze del matí de l'estació Figueres-Vilafant, en direcció a Perpinyà, i arribarà a París cinc hores i mitja més tard. Per als passatgers que vulguin agafar el tren des de Barcelona, Renfe posarà un semidirecte que anirà fins a l'estació del TAV a l'Alt Empordà, on els viatgers hauran de fer transbord i s'hauran d'esperar uns vint minuts per pujar al comboi d'alta velocitat.
Aquest serà el primer viatge però no està previst cap acte oficial. Tot fa pensar que al gener sí que hi haurà una gran inauguració d'aquest moment històric, amb la presència d'alts representants dels governs espanyol i francès. Mentrestant, la curiositat per l'entrada en funcionament del TAV fa que el ritme de vendes sigui molt bo i fins i tot que per als primers dies els bitllets barats ja s'hagin esgotat.
Els temps es redueixen
La companyia TP Ferro ha fet una previsió del temps que es tardarà a fer els trajectes quan tota la via sigui a punt. Seran 50 minuts per anar de Barcelona a Perpinyà, dos hores i deu minuts fins a Montpeller, dues hores i tres quarts fins a Tolosa i cinc hores i mitja fins a París. Ara, per fer un trajecte de Barcelona a París es tarda vuit hores i quaranta minuts i, per tant, la reducció del temps serà considerable.
Un doble túnel
La construcció del tram interfronterer entre Figueres i Perpinyà va començar l'any 2005, amb el túnel del Pertús com a obra principal. És un túnel de dos tubs, un per a cada sentit de circulació, de 8,2 quilòmetres de longitud, la major part en territori nord-català. Per construir-lo ha calgut extreure 1.500.000 metres cúbics de material, que s'ha reciclat per a l'obra, i s'han fet servir 11.000 anells per recobrir-ne les parets. S'hi han fet 42 galeries, que comuniquen els dos túnels cada 200 metres i que serveixen de sortida d'emergència. La perforació del tub s'ha fet amb dues immenses tuneladores, la Tramuntana i la Mistral, que pesaven 2.300 tones i feien 150 metres de llarg. Hi han treballat uns 600 professionals, de fins a divuit nacionalitats. Les condicions del terreny van provocar en alguna ocasió que apareguessin alguns esvorancs a la muntanya.
La construcció d'aquest tram internacional no ha estat exempt d'algunes polèmiques, sobretot centrades en els primers mesos, a causa del baix preu que es va pagar per les expropiacions, i després pel viaducte de Pont de Molins, ja que al començament estava previst fer un gran talús, a pocs metres del poble.