Interior substituirà en un mes els senyals de 80 km/h
Les primeres vies afectades seran la C-32 i la C-31, on la velocitat màxima passarà a situar-se en els 100 i 120 km/h
La velocitat variable s'estendrà a tota la regió metropolitana aquesta legislatura
El compromís polític de CiU d'eliminar el límit de velocitat de 80 km/h als 16 municipis més contaminats de l'àrea de Barcelona ja té calendari. El conseller d'Interior, Felip Puig, va anunciar ahir que el treball de substitució dels indicadors s'iniciarà aquesta mateixa setmana –a les autovies C-31 i C-32 sud– i s'haurà completat el pròxim 1 de març.
El nou sistema de gestió del trànsit suprimeix la prohibició genèrica de circular per sobre de 80km/h i aplica a cada via la velocitat màxima que el gestor d'aquesta via (Servei Català de Trànsit, Ministeri de Foment o Túnels de Vallvidrera) considera més adequat en funció de les condicions de seguretat (vegeu el gràfic). A les vies amb sistema de velocitat variable (plafons lluminosos), la velocitat màxima podrà ser regulada a la baixa també per motius de gestió de la densitat del trànsit o per contaminació atmosfèrica.
De moment, el sistema de velocitat variable només està operatiu a les autovies C-31 i C-32 sud, però el conseller Felip Puig va anunciar que podria estar implantat a totes les vies ràpides de l'àrea de Barcelona “durant aquesta legislatura”, i en funció de la disponibilitat econòmica de la Generalitat.
La substitució dels senyals fixos d'autovies i autopistes afectades tindrà un cost de 76.000 euros, mentre que l'extensió del sistema de velocitat variable a tota l'àrea afectada costarà 6 milions d'euros. Segons el conseller Felip Puig, el projecte actual serà un 25% més econòmic que el projecte previst pel del govern tripartit.
La zona on s'aplica des de l'1 de gener del 2008 la velocitat màxima a 80km/h inclou un total de 78 quilòmetres d'autovies i autopistes (43 quilòmetres regulats amb senyals fixos i 35, amb plafons de velocitat variable).
Les vies on es percebrà més el canvi anunciat ahir pel conseller Felip Puig seran la C-32 i l'AP-2, amb quatre trams que passaran dels actuals 80 als 120km/h. Sis trams més passaran del límit actual de 80 km/h als 100 km/h i un tram, dels 80 als 90.
Per contra, per motius de seguretat, obres o proximitat de zones urbanes, es mantindrà l'actual límit de velocitat de 80 km/h en vuit trams d'autovies. Cal recordar, en aquest sentit, que abans de l'1 de gener del 2008 –data d'entrada en vigor de la limitació genèrica–, dins els 16 municipis afectats, ja hi havia 17,7 quilòmetres on no es podia circular a més de 80 per hora.
Racionalitat al volant
Felip Puig va criticar de manera implícita el govern tripartit insistint que el nou model de gestió del trànsit a l'àrea de Barcelona vol fugir de dogmatismes per aplicar uns límits de velocitat que el conseller va considerar de “més racionals i flexibles”.
En aquest sentit, Puig va detallar que el nou sistema es revisarà d'aquí a tres i sis mesos per mirar de solucionar possibles problemes en els nous límits de velocitat.
Respecte al risc que la nova regulació tingui impacte negatiu en la contaminació atmosfèrica, Puig va afirmar que els estudis realitzats fins ara “són contradictoris”. En una prova de laboratori, és possible que un cotxe circulant a 80 km/h contamini menys que un que va a 100, però “hi ha molts altres factors que compliquen el càlcul”, va dir Puig.
El conseller va destacar, però, que la plena efectivitat del nou sistema es farà realitat quan es completi l'aplicació de la velocitat variable.
Notícies relacionades
Notícies de ...
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 01-02-2011, Pàgina 28
- El Punt. Barcelona 01-02-2011, Pàgina 28
- El Punt. Camp de Tarragona 01-02-2011, Pàgina 28
- El Punt. Comarques Gironines 01-02-2011, Pàgina 35
- El Punt. Penedès 01-02-2011, Pàgina 28
- El Punt. Maresme 01-02-2011, Pàgina 28
- El Punt. Vallès Occidental 01-02-2011, Pàgina 28
- Avui 01-02-2011, Pàgina 24