Societat

energia

REE insinua compensacions als pobles de la MAT de Ponent

Red Elèctrica diu que vol consens però adverteix que la línia elèctrica es podria imposar per la via de la “utilitat pública” si el territori s'hi oposa

Reconeix que es fa passar pel Pallars perquè és el lloc menys poblat

Red Eléctrica (REE) ha iniciat la llarga partida d'escacs en el terreny legal, polític i d'opinió pública per tirar endavant la MAT (línia de molt alta tensió elèctrica) de Ponent. El mes vinent mourà peça i entregarà al Ministeri d'Indústria i al de Medi Ambient l'avantprojecte de la línia i una proposta d'informe d'impacte ambiental per a l'aprovació. Els ajuntaments afectats i les entitats de la Ribagorça i el Pallars que s'hi oposen tindran llavors trenta dies per presentar-hi al·legacions. El delegat de REE a Catalunya, Lluís Pinós, va anunciar ahir que la companyia elèctrica intentarà atendre i incorporar totes i cadascuna de les al·legacions per millorar el traçat, però en cap cas es renunciarà a la connexió, que obeeix “a la planificació elèctrica del govern espanyol”.

Pinós recorda que en altres processos similars s'han concedit compensacions econòmiques als municipis afectats per la línia, cosa que també podria passar amb la MAT de Ponent, però també adverteix que, en cas d'una possible oposició de les administracions locals, la línia podria ser declarada d'utilitat pública, figura legal que permetria a REE construir-la malgrat l'oposició dels ajuntaments.

I és que actualment a l'altra banda del taulell hi ha la pràctica totalitat de la vintena d'alcaldes afectats que hi estan en contra. Només tres, Ontinyena, Penyalba i Vilanova de Sixena, en territori d'administració aragonesa, estan a favor de la línia. Els cinc alcaldes del Pallars Jussà afectats, contraris al projecte, tenen de moment el suport de la resta de la comarca, de tots els partits presents a la Diputació de Lleida i del delegat de la Generalitat al Pirineu. Aquests alcaldes consideren que el Pallars, amb 350 km de línies d'alta tensió, ha pagat amb escreix la seva quota de solidaritat energètica amb el país.

Pinós, en canvi, considera que la connexió per la Ribagorça i el Pallars és el millor corredor perquè afecta menys població que si es fes en possibles alternatives al sud, a la plana de Lleida. Segons REE, la connexió és imprescindible per completar el mallat del transport entre Aragó i Catalunya i assegurar l'evacuació de l'energia de les noves centrals eòliques aragoneses. El punt de partida de la MAT, però, és la subestació de Penyalba, a tocar de les tèrmiques d'Escatrón, Castellnou i Mequinensa.

21
municipis
estan afectats pel traçat de la MAT de Ponent, 5 d'administració catalana i 16 d'administració aragonesa.
100
milions d'euros
és la inversió aproximada per fer la MAT. Els mateixos diners que va costar l'aeroport d'Alguaire.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
medi ambient

Denuncien tres barques per fondejar a les zones de bany de dues cales

palamós

El Prat aprova un pla per reforçar la Formació Professional

El Prat de Llobregat
economia

La Molina inaugura una de les pistes de pàdel més altes d’Europa

la molina
Societat

Les santes patrones de Mataró reben el tradicional homenatge en una jornada gran de les festes

MATARÓ
oci

La nova atracció del Tibidabo ja desafia la gravetat amb una caiguda de 52 metres

Barcelona
arqueologia

Apareix una plataforma amb funcions religioses i socials a l’Antic, a Amposta

AMPOSTA

La Policia Local tindrà una nova comissaria al barri de Montesa

ESPLUGUES DE lLOBREGAT
equipaments

Nou paviment a la pista d’atletisme de Torredembarra

Torredembarra
MOBILITAT

Calafell obre un debat per replantejar el transport urbà

Calafell