tribunals
Suspenen el judici de la tragèdia de Torallola
El jutge atura el procés per tal que el Ministeri de Foment s'hi incorpori com a part demandada
Fa nou anys de l'accident, en el qual van morir 8 persones
Nou anys després de la tragèdia de Torallola (Pallars Jussà), en la qual van morir els vuit ocupants d'un helicòpter contractat per Fecsa-Endesa per revisar el cablejat de les línies d'alta tensió, va arribar ahir el dia del judici penal que ha de decidir les possibles responsabilitats. Però els familiars de les víctimes encara hauran d'esperar uns mesos més. El jutge de l'audiència de Lleida que presideix la vista, Víctor García, va suspendre la vista en resposta a la demanda unànime dels advocats de les famílies de les vuit víctimes, els quals sol·liciten la participació del Ministeri de Foment com a possible responsable civil de l'accident.
En el moment d'explicar la seva decisió, el jutge es va mostrar sorprès per la “desaparició”, sense cap argumentació fonamentada, del Ministeri de Foment com a part acusada en l'interlocutòria d'obertura del judici que va fer el jutjat de Tremp que va instruir el cas, quan en tota la instrucció el Ministeri de Foment va figurar com a part acusada i un advocat de l'Estat va estar present en tot el procediment instructor.
Ara el jutge García retorna el cas al jutjat de Tremp, perquè aquest faci una interlocutòria complementària en què citi també el Ministeri de Foment com a part acusada. Llavors es reprendrà la vista. Alguns advocats aventuraven ahir que això serà en dos o tres mesos com a molt aviat.
Segons els advocats de les famílies de les víctimes, el ministeri a través dels seus responsables d'aviació civil és responsable per la falta d'inspecció i per haver permès el vol a un aparell que no complia amb els requisits tècnics i que, en paraules de l'advocat Antonio Vázquez, era “una ferralla construïda amb peces de desguàs”.
El fiscal demana cinc anys i nou mesos per a cadascun dels quatre acusats: Pedro María Sáenz de Maturana, propietari de l'empresa propietària de l'aparell, Helieuropa, dos directius més i el tècnic de manteniment.