Societat

TRÀNSIT

Estrena tranquil·la dels 110 km/h

El govern espanyol calcula l'estalvi energètic amb l'aplicació de la limitació de la velocitat durant 12 mesos, tot i que és fins al juny, en principi

Dues entitats porten la mesura al Suprem

Les autopistes i autovies catalanes van estrenar ahir de bon matí els senyals de limitació de velocitat a 110 km/h sense incidències, i amb la resignació de gran part dels conductors. L'operació tornada a Barcelona d'aquest cap de setmana llarg tampoc va distorsionar aquesta rebaixa de la velocitat de 120 a 110 km/h, i ahir a la tarda es van registrar les habituals cues als accessos a la ciutat. Per exemple, van haver-hi vuit quilòmetres de retencions a l'A-2, a l'altura de Pallejà, i sis a la C-32, al terme de Sant Boi.

Els conductors catalans van reaccionar amb diversitat d'opinions a la limitació de la velocitat màxima a 110 km/h a les autopistes i autovies. Alguns usuaris de les vies afectades per la nova limitació van acusar el govern espanyol de tenir un “afany recaptatori” i van posar en dubte que redueixi el consum de combustible. Per contra, altres conductors van afirmar que el nou límit de velocitat és “prudent” i que evitarà més accidents, segons l'agència ACN.

L'estrena d'aquesta reducció, però, ja ha arribat als tribunals. L'empresa de gestió de multes Dvuelta i la plataforma Movimiento 140 han presentat un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Suprem contra el reial decret aprovat pel govern espanyol divendres per donar llum verd a la limitació de velocitat i han demanat “la suspensió urgent de la norma”. Segons les dues entitats, el reial decret és contrari a la llei de trànsit ja que fixa amb caràcter general un límit de velocitat sense atendre els “únics criteris” que hauria de tenir en compte el govern: la seguretat vial. És a dir, afirmen que s'ha de canviar la llei, amb el tràmit parlamentari, si el motiu de la limitació és l'estalvi energètic. La reducció a 110 km/h en el límit de velocitat propiciarà el 75% de l'estalvi energètic previst pel govern central en el pla de 20 mesures que va aprovar divendres. En concret, el pla aspira a assolir un estalvi de 3,24 milions de tones de petroli a l'any, que equival a 2.300 milions.

La memòria econòmica d'aquest pla fa aquest càlcul sobre la base que els estalvis corresponen a “un any d'explotació de la mesura”. En el cas del nou límit, la memòria també calcula el seu estalvi durant un any d'aplicació, malgrat que es va assegurar que seria una mesura de quatre mesos prorrogables. “L'aplicació del límit de velocitat suposa una reducció del consum energètic de 2,43 milions de tones de petroli”, s'assegura a la memòria. La mateixa ministra de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, Rosa Aguilar, va relacionar ahir la mesura amb objectius “també medioambientals, per reduïr la contaminació”, avançant el que podria ser un nou argument, a més de l' energètic, per allargar la limitació més enllà del juny.

LA XIFRA

1
víctima mortal és l'única
d'aquest cap de setmana a les carreteres catalanes, diumenge, a la C-462.

Per Puig, la velocitat a l'alça

El conseller d'Interior, Felip Puig, va manifestar el seu desacord amb la mesura aprovada pel govern espanyol, i que va entrar en vigor ahir, amb la qual a les autovies i autopistes no es pot circular a més de 110 km/h. Segons el conseller, la velocitat s'hauria d'haver revisat a l'alça, tot garantint la seguretat, i fer com a Holanda i a Gran Bretanya, on augmentaran la velocitat per garantir un millor funcionament de l'economia. “Espanya és diferent, altra vegada”, va ironitzar Puig. Aquesta mesura també va provocar discrepàncies entre el PSOE i el PP. La secretària general del PP, Maria Dolores de Cospedal, va afirmar que el govern actua amb “afany recaptatori”, afirmació que el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va qualificar d'“absurda” perquè va assegurar que Hisenda deixarà de rebre diners pel menor consum de combustibles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.