On aparquem?
La qüestió d'on deixar el vehicle és el punt negre de les Fires per a la multitud que arriba de fora
En aquestes dates es fa més evident un problema que Girona té sempre
Anava caminant per la vorera quan un conductor es va parar a la meva altura i em va preguntar on podia aparcar. Em vaig posar a riure perquè érem al mig de Girona i era diumenge passat al migdia. Evidentment, devia ser el primer cop que aquell home visitava la ciutat en plenes fires –això, o és que tenia un sentit de l'humor molt desenvolupat– i no estava al cas que durant les festes de Sant Narcís o bé et presentes a punta de clar o bé et resignes a buscar un racó a la perifèria i a caminar més del que hauries desitjat. Hi ha l'opció de pagar per un aparcament privat, però fins i tot aquesta possibilitat –gens aconsellable per a les malparades economies domèstiques– s'ha de descartar a partir de mig matí.
Explica el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, que malgrat les aparences aquest any no és dels pitjors. El que no varia –hi afegeix– són les zones on es detecten més infraccions d'aparcament, com ara Pedret i la Devesa. “Però som tolerants i la grua actua només quan el vehicle fa nosa o representa un perill”, aclareix, referint-se principalment a l'obstrucció de guals i l'ocupació de voreres o passos de vianants.
De fet, de places d'aparcament lliure a la via pública n'hi ha moltíssimes (repartides per tota la ciutat, 25.600, un 40% de les 64.000 que hi ha en total, si hi sumem pàrquings particulars, de pagament i zones blaves) i aquest any s'han pogut usar per primer cop les del vial obert recentment a tocar de les hortes de Santa Eugènia. El problema és que l'allau de visitants d'aquests dies desborda tots els espais. A la ciutat hi ha registrats més de 45.000 turismes (prop d'un per cada dos habitants, un índex elevadíssim), un nombre que durant les Fires s'incrementa de manera notable.
Seria injust criticar Girona per la manca d'aparcament basant-nos tan sols en el que passa durant les Fires. Cap ciutat del món no donaria l'abast, si l'envaïssin com passa aquí aquests dies.
Assignatura pendent
El que realment hauria de preocupar és el dèficit d'aparcament que hi ha la resta de l'any. Segons les dades de l'Ajuntament, cada dia es produeixen 278.000 desplaçaments en vehicle i es calcula que 66.000 vehicles d'altres municipis entren i surten de la ciutat. No n'hi ha prou amb les 25.600 places d'aparcament lliure. I siguem realistes: que ens animem a usar massivament el transport públic per arribar a la ciutat –a aquesta i a qualsevol altra– va per llarg. Si a aquest escenari hi afegim la legítima aspiració de Girona de retirar el trànsit del centre, la necessitat de disposar de més aparcaments a l'exterior del nucli resulta evident. De fet, l'equip de govern gironí ho té entre les seves prioritats. En la campanya electoral, CiU va prometre 1.000 places noves, i de moment no se n'han pas desdit. L'estratègia –han explicat– serà el condicionament de solars als afores perquè el visitant hi deixi el vehicle. Des d'aquí, es podrà anar cap al centre amb transport públic, que passaria amb més freqüència. Sona bé. A veure si per les Fires de l'any que ve els podem estrenar.