Temporada de transició a les pistes
Les estacions catalanes preparen una campanya amb menys inversió a pistes, però amb més promoció comercial
El govern controla més estacions i Vallter 2000 també demana ajut públic
Poques inversions a les estacions catalanes d'esquí amb relació als anys precedents. Les empreses del sector han aturat el cop de la crisi aguantant bé en xifres de visitants, al voltant dels dos milions de forfets i amb un pic en la temporada 2008/2009 de 2,2 milions de forfets venuts. Si la meteorologia col·labora com ho ha fet els darrers anys, les estacions d'esquí confien a repetir els resultats de l'any passat i superar els 2 milions de passis durant la temporada. Però una altra cosa molt diferent és la situació de les empreses que gestionen les estacions. Hi ha públic, doncs, però la situació accionarial d'algunes empreses i la caiguda del crèdit està complicant la vida a un dels principals sectors econòmics del Pirineu.
L'estació de Vallter 2000 acaba de llançar aquesta setmana un SOS i demana ajuts públics per tal de poder sostenir les inversions necessàries per a l'activitat. Les inversions per a aquesta temporada s'han reduït a gairebé la meitat respecte a les anteriors. Només Baqueira aconsegueix mantenir el ritme amb uns sis milions d'inversió, segons les dades de l'empresa. A Port del Comte fan de la necessitat virtut i el seu nou director Ramon Ustrell ha explicat, en declaracions recollides per l'ACN, que després d'una dècada d'inversions ara toca fer promoció i fer conèixer l'estació a Barcelona i l'àrea metropolitana. Ho fan amb fórmules inèdites en el món de l'esquí. Una d'elles, el sorteig de mil forfets en butlletes repartides en forns de pa d'arreu del país.
Gran Pallars, per la seva banda, la societat mixta pública i privada que gestionava Espot i Portainé, ha llançat la tovallola i la titularitat i la gestió de les dues estacions pallareses l'ha assumida al 100% Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), empresa pública que ja gestiona les estacions gironines de la Molina i Vall de Núria. No ha tingut gaire recorregut, doncs, l'entrada de capital andorrà al Pallars. La família Viladomat, propietària majoritària de Grandvalira, es va fer amb el 50% de Gran Pallars fa dos anys, però per mantenir el programa d'inversions les estacions, la Generalitat ha acabat assumint el 100% del control.
En aquesta primera temporada amb Gran Pallars, Ferrocarrils es limita a fer funcionar les estacions i garantir-ne l'activitat, sense haver planificat de moment canvis estructurals ni plantejar-ne inversions, segons ha indicat un portaveu de FGC. Es posen en marxa, això sí, 8 canons nous de neu artificial a Espot i 2 més a Portainé, així com millores de condicionament, senyalització i accessos. A la Molina, FGC estrena una caldera de biomassa per millorar l'eficiència energètica del complex, i a Núria en millora la senyalització i els elements de seguretat.
A Boí Taüll la situació patrimonial és més estable i no s'ha fet cap crida al rescat públic, però tot i així sobre l'estació pesa l'ombra de la situació de Nozar, la immobiliària madrilenya que és la principal accionista de l'estació i que es troba en situació concursal. Boí Taüll Resort presenta resultats positius fins i tot en aquests anys de crisi, però la situació econòmica dels principals accionistes dificulta la presa de decisions sobre noves inversions. Des del canvi de govern a la Generalitat, el gener farà un any, s'ha reobert el debat sobre els permisos per a una possible ampliació de l'estació ribagorçana amb 500 hectàrees més esquiables, un projecte que el govern tripartit va paralitzar per criteris mediambientals.
A la recerca d'inversors
Com va explicar aquest diari el març passat, la idea té el suport de les autoritats locals, amb l'alcalde de Vall de Boí, Joan Peralada, al capdavant, ja que aquesta ampliació faria més atractiva l'estació per a l'entrada de nous inversors que substitueixin –o que acompanyin– Nozar al capdavant de l'accionariat de l'estació.
Sis milions a Baqueira
També l'estació de Baqueira Beret tenia plans d'ampliació que es van veure frustrats en l'etapa anterior a la Generalitat i a què el canvi de govern fa obrir noves perspectives, tot i que des de l'estació aranesa, amb una estructura empresarial més estable i amb el mercat immobiliari aturat, no s'hi apunten ara per ara presses en aquest sentit. Baquèira és l'estació que més diners ha invertit per a aquesta temporada, uns 6 milions d'euros, la meitat dels quals corresponen a la instal·lació de 59 canons de neu a la vessant nord de l'estació.
La política de preus de les estacions es manté estable a totes les estacions. Baqueira manté el preu per temporada de fa tres anys (900 euros). FGC aplicarà a les estacions d'Espot i Portainé descomptes de fins al 20% i a la Molina estrenarà un sistema de recàrrega en línia de forfet.
26 de novembre o 3 de desembre
Les estacions catalanes tenen previst obrir entre el 26 de novembre i el 3 de desembre. La Molina, Baqueira i Boí Taüll tenen previst obrir el 26. La primera d'elles, a més, amb la idea d'avançar-ho si la climatologia ho permet, la qual cosa amb la nevada i la caiguda de temperatures de la primera setmana de novembre es veia possible, tot i que l'evolució dels dies següents ho ha evitat. Més prudents són a Espot, Portainé, la Molina i Port del Comte, que no engegaran motors fins al 3 de desembre.
Les estacions d'esquí nòrdic, encara més dependents de la climatologia, no han posat de moment cap data d'obertura. Les estacions d'aquesta modalitat, agrupades sota la mancomunitat Tot Nòrdic, apliquen una política comercial conjunta amb forfets de baix preu, a 100 euros la temporada i 10 el passi de dia per a adults i 5 els infants, així com promocions en escoles del Pirineu.