Societat
Semàfors orfes
Ni des de l'Ajuntament ni Carreteres s'aclareix de qui és la titularitat dels quatre semàfors de la travessera de Llanars
L'alcalde diu que al poble li costen uns 5.000 euros anuals i que això lesiona les arques locals
A Llanars hi ha quatre punts semafòrics, dos que regulen el trànsit de vehicles i de vianants a la travessera urbana de la carretera general, i dos més d'aquests, abans, que alerten els conductors que s'apropen a un semàfor. El problema és que ningú no sap o no vol saber de qui són i això és especialment important perquè el seu manteniment és car, i encara és més greu si es té en compte que l'Ajuntament d'aquest petit poble de la vall de Camprodon té un pressupost de poc més de mig milió d'euros. El cost de manteniment d'aquests semàfors és d'entre 4.000 i 5.000 euros anuals, perquè estan equipats amb tecnologia que, a hores d'ara, ja és vella.
Per això, l'Ajuntament de Llanars ha iniciat alguns contactes amb la direcció general de Carreteres, que és l'administració propietària de la via, per aclarir la titularitat d'aquests semàfors. L'alcalde, Esteve Costa (Independents per Llanars), manté que tot i que estan situats en una travessera urbana, es tracta d'uns senyals lumínics instal·lats en una via pública de la Generalitat de Catalunya. I, de moment, Carreteres fa l'orni. De fet, aquests semàfors es van instal·lar quan la carretera, que uneix Camprodon amb Setcases, era de la Diputació de Girona. Hi havia, per tant, una altra administració propietària de la via i un altre Ajuntament, i això complica el cas.
Es tracta de dos punts semafòrics molt importants per aquest municipi. No tant, els dies feiners, en què el trànsit és relativament limitat. Sí, en canvi, els dies festius i les vigílies de festiu, sobretot durant la temporada d'esquí, ja que és l'únic accés a l'estació d'esquí alpí de Vallter 2000. Durant la setmana de la Puríssima, per exemple, es calcula que per la vall de Camprodon s'hi van moure unes 14.000 persones. Aquests semàfors, doncs, no només són importants per regular el trànsit, sinó també, i sobretot, per a la seguretat dels veïns i dels qui es mouen per Llanars i per facilitar la permeabilitat d'aquesta carretera per als qui van a peu. Cal recordar que la travessera passa a tocar de la plaça Catalunya i l'Ajuntament i de l'església, el centre neuràlgic del poble.
L'alcalde diu que té la solució. Esteve Costa està disposat a mantenir aquests semàfors connectats a la xarxa elèctrica que depèn de l'Ajuntament de Llanars. Segons ell, canviant les bombetes actuals per altres de tecnologia LED, el consum es reduirà considerablement. A canvi, vol que Carreteres assumeixi el seu manteniment. A hores d'ara, i mentre no s'arribi a una solució, el cost íntegre –manteniment més consum– va tot a càrrec del govern local.
L'alcalde de Llanars recorda que l'Ajuntament fa un gest mantenint els semàfors connectats a la xarxa pública municipal, sobretot si es té en compte que això evita a Carreteres haver de demanar una nova escomesa pública.