Alerta als conductors de cara a les vacances de Setmana Santa
El nombre de morts en accidents de trànsit augmenta un 30% durant el primer trimestre de l'any
La majoria són per errors humans i per això el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència aquests dies festius
El nombre de morts en accidents de trànsit a les carreteres catalanes el primer trimestre de 2012 s'ha disparat un 30%, i ha passat de 42 a 57 víctimes. Les dues darreres –una dona de 81 anys i un vianant de 63– van morir dissabte en dos accidents, el primer una sortida de via a l'N-260 a Cabanelles (Alt Empordà) i l'altre en un atropellament a la BV-2176 a Castellví de la Marca (Alt Penedès). “És un mal inici d'any”, ha admès el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, i per això Trànsit fa una crida a la prudència als conductors de cara a aquestes vacances de Setmana Santa.
Segons les dades provisionals de Trànsit, al gener van morir divuit persones, al febrer vint i al març dinou, mentre que els accidents mortals han passat de 17 a 49, xifra que significa un increment del 34%. Per demarcacions, Lleida i Girona han experimentat un creixement de la mortalitat a les carreteres del 87,5%, i han passat de set accident a tretze i de vuit a setze, respectivament. A Barcelona, ha crescut un 35,5%, de 17 a 24, mentre que a Tarragona hi ha hagut un descens del 60%, i s'ha passat de deu víctimes mortals a quatre.
El director del Servei Català de Trànsit va recordar que el 70% dels accidents greus és causat per errors humans que es podrien evitar, com fer avançaments arriscats o anar a una velocitat inadequada. A més, Aregio ha assegurat que no han constatat un repunt dels positius per alcoholèmia ni de drogues. És més, indica que el consum d'alcohol al volant “va a la baixa”.
Per intentar baixar aquest repunt de la sinistralitat, el Servei Català de Trànsit ha ideat una dispositiu especial per les vacances de Setmana Santa, ja que és un dels períodes més conflictius de l'any a la carretera. L'operatiu policial, iniciat divendres, implicarà que un total de 1.957 agents dels Mossos d'Esquadra sortiran a les carreteres catalanes i realitzaran més controls d'alcoholèmia i drogues, al voltant d'uns 1.500, a banda de l'ús de sistemes de seguretat passiva. Aquest dispositiu es mantindrà fins dilluns de Pasqua, a les dotze de la nit.
La previsió de Trànsit és que més de 850.000 vehicles surtin de l'àrea metropolitana durant aquesta setmana de forma esglaonada, i que l'operació tornada pot ser més conflictiva. Transit recomana revisar el vehicle abans de fer els trajectes.
LA XIFRA
S'alenteix el descens de morts a tot Europa
Vuitanta-cinc morts al dia a les carreteres europees encara són massa per complir l'objectiu comunitari d'haver-les reduït a la meitat l'any 2020. La Comissió Europea ha alertat aquesta setmana que s'ha frenat el ritme amb què fins ara s'havia aconseguit anar reduint les víctimes mortals d'accidents de trànsit: la mortalitat als Vint-i-set només va caure el 2% l'any 2011, quatre punts per sota de la mitjana del 6% aconseguida durant la passada dècada. “És inacceptable”, lamenta l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas. Però el més greu és que en països tan desenvolupats com Alemanya o Suècia, que se suposa que són a l'avantguarda en seguretat viaria, les morts s'han disparat en el darrer any fins al 10% i al 18%, respectivament. I els que ja eren prou mals alumnes, com Polònia, l'estadística encara ha empitjorat, fins al 7% segons Varsòvia. “La conjuntura econòmica difícil” no hauria de ser excusa per “desatendre un compromís tan important”, ha advertit Kallas, que demanarà explicacions als ministres europeus de Transports. Brussel·les vol “més policies vigilant”, amb “més controls a la carretera”. La sagnia és especialment greu entre els motoristes, un problema enquistat perquè “els accidents mortals fa més d'una dècada que no es redueixen”. De fet, Kallas proposa concentrar tots els esforços aquest 2012 a “invertir aquesta tendència i aconseguir que hi comenci a haver menys motoristes morts”. Brussel·les defensa que caldria “endurir les regles i demanar més requisits per poder conduir motos de gran cilindrada”. Espanya és dels socis amb menys mortalitat, 50 víctimes per cada milió d'habitants, al mateix nivell que els Països Baixos, la Gran Bretanya, Dinamarca i Irlanda. Polònia, Grècia i Romania són els pitjors.
Volen canviar la manera de fer el recompte de víctimes
RedaccióL'Estat estudiarà l'opció de canviar el sistema de recompte de les víctimes mortals a les carreteres i les ciutats, per unificar els criteris sense distinció del tipus de via.
Actualment, tant l'Estat espanyol com les administracions amb competències en matèria de trànsit, per fer el recompte de les víctimes de trànsit inclouen les morts durant les 24 hores posteriors a un accident de carretera. En alguns casos hi afegeixen les de les ocorregudes en vies urbanes, però el problema és que no es comptabilitzen les morts que s'han produït setmanes més tard, i se'n fa una xifra arrodonida per aproximació.
Del seguiment hospitalari de les víctimes ja no se'n fa un recompte. El ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, va avançar la setmana passada la seva intenció de comptar els morts fins a 30 dies després de l'accident. Fernández Díaz promet un “sistema de recollida de dades integral”.
El RACC vol fer pujar el límit de velocitat a 130 km/h
RedaccióEl RACC comparteix el plantejament del ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, d'obrir un procés per estudiar la conveniència d'augmentar fins a 130 km/h els límits de velocitat en alguns trams d'autopistes i autovies de l'Estat. No obstant això, el RACC ha matisat que el límit màxim de velocitat hauria de ser variable de manera que, per exemple, en condicions climatològiques adverses, situacions de trànsit dens o qualsevol excepcionalitat, s'hauria de reduir automàticament a 110 km/h.