Societat

El govern demanarà a Europa que vetlli per la construcció del corredor mediterrani

El conseller de Territori i Sostenibilitat destaca que és l'obra amb un retorn econòmic més important que es pot fer en aquests moments

Lamenta que els governs de PP i PSOE hagin “confós el TAV amb el tren”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, reclamarà a la Comissió Europea (CE) que vigili l'Estat perquè inverteixi en el corredor mediterrani.

Recoder traslladarà en una carta al comissari de Transports la inquietud de la Generalitat pel “desinterès” de l'Estat en l'execució de l'obra, tot i ser una actuació prioritària de la Xarxa Transeuropea de Transport. De fet, ha recordat que la Comissió va acordar a l'octubre passat que el corredor mediterrani era una infraestructura prioritària i, per tant, rebria fons comunitaris per a la seva construcció.

“L'objectiu és que la CE vetlli per un projecte que no només és d'interès per a Catalunya, sinó per a tota l'Euroregió Mediterrània”, ha reblat.

L'obra té un cost en el tram català de 7.000 milions d'euros, però segons el govern amb 5.000 milions podria ser una realitat.

Segons ha explicat Recoder en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, el govern ha identificat un primer paquet de quatre actuacions urgents que caldria fer abans del 2015 i que tindrien un “cost baix”.

Així, ha emplaçat l'Estat a garantir les inversions per als accessos ferroviaris al Port de Barcelona, el desdoblament del tram Vandellòs-Tarragona, acabar el tram del TAV entre Barcelona i la frontera francesa i col·locar un tercer rail a la xarxa d'ample ibèric entre Castellbisbal i Tarragona.

Segons el conseller, aquestes quatre actuacions, que costarien menys de 400 milions d'euros, garantirien el trànsit de mercaderies per ferrocarril i el corredor començaria a ser una realitat.

“És l'obra ferroviària amb el retorn econòmic més important que pot fer l'Estat en aquests moments”, ha destacat. En aquest sentit, ha indicat que té el compromís de diverses empreses, com Bayer, Seat o Solvay, de transportar les seves mercaderies via ferrocarril quan es pugui fer.

Poc abans, Recoder ha coincidit amb la titular de Foment espanyola, Ana Pastor, durant la inauguració del Saló Internacional de la Logística 2012 a Barcelona. El conseller ha reconegut que la ministra s'ha trobat amb una herència difícil, després que a l'Estat s'hagi “estirat més el braç que la màniga”, però ha considerat que la contenció i l'austeritat no ha d'estar renyida amb projectes d'elevat retorn.

En el seu discurs, Recoder ha denunciat el “dèficit històric” que pateix Catalunya en matèria d'infraestructures i li ha reclamat que l'actual govern espanyol posi fi d'una vegada a aquesta situació.

Al seu parer, molts dels projectes que s'han fet no seran rendibles ni des del punt de vista econòmic ni social i ha lamentat que els governs de PP i PSOE hagin “confós el TAV amb el tren”, perquè el tren d'alta velocitat no soluciona molts dels problemes actuals.

A més, ha demanat a la ministra que aposti per una “visió global i no radial” de les infraestructures. Al seu parer, la crisi “és una oportunitat per canviar el xip”, tenir “seny” i prioritzar les inversions que siguin realment clau, és a dir que es puguin dur a terme a curt termini, que tinguin un cost assumible i que siguin rendibles des d'un punt de vista econòmic i social.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.