Societat
ALBERT PERACAULA
ALCALDE DE MADREMANYA (JUNTS PER MADREMANYA)
“El poble no té cap punt de trobada”
“L'objectiu és que el futur centre intergeneracional rural sigui una plataforma per a totes les edats”
“S'han fet obres; ara s'hi accedeix per la plaça Major, i també serà d'exposicions o de reunions”
Albert Peracaula és alcalde de Madremanya des del 2007. Peracaula passarà a la història per ser l'últim alcalde escollit sorgit d'una votació de llistes obertes. Ell va ser el segon més votat, per darrere de Júlia Castelló, que no tenia prou disponibilitat. Madremanya tenia el maig de l'any passat 250 habitants, el límit per votar amb llistes obertes.
Madremanya té un pressupost d'uns 280.000 euros pel 2012. La construcció del centre intergeneracional rural, que valdrà uns 700.000 euros, dels quals el 85% està finançat pel pla únic d'obres i serveis, és la gran il·lusió de Peracaula. Madremanya, de 276 habitants, forma part de la comarca del Gironès, però té molts lligams amb pobles del Baix Empordà, com ara la Pera i Monells.
Com van les coses en el primer any del seu segon mandat?
Aquest primer any hem donat continuïtat al projecte engegat des del 2007. Hi ha alguna obra gran que hem pogut començar aquest any passat, però ja es va començar a coure el 2003, que és el Centre Intergeneracional Rural (CIR) i que va néixer en el projecte participatiu de l'Agenda 21. En alguna reunió, hi va haver el 25% del poble.
Què és aquest centre?
En aquelles reunions ja van sorgir demandes en el sentit que necessitàvem un lloc on els joves i la gent gran es poguessin reunir. Que aquest lloc també fos un bar i, si pot ser, una botiga. Perquè el 2006 ens vam quedar sense bar, sense botiga, sense res. No hi ha cap lloc de trobada, com els ateneus. Sí que hi havia un petit centre cívic, però amb unes condicions bastant precàries. Hi anaven només la gent més gran a jugar cartes, i els joves no s'hi sentien prou bé.
I aquest centre va començar en l'anterior mandat?
Nosaltres ho vam engegar en el pla d'obres de l'anterior quinquenni. El que passa és que quan vam entrar al 2007 hi havia obres endarrerides perquè aquest CIR no és una obra petita, és una obra ambiciosa. Vam dir que calia tancar aquestes obres del passat i el centre CIR el vam posar en el pressupost del 2011, i així ho vam fer.
El CIR està molt avançat?
Està en un 25% o 30%. Calculem que en un any i mig o dos anys estarà en funcionament. Però ja se sap que les grans obres s'alenteixen, però es fan de mica en mica.
Per què no teniu al poble cap bar o negoci?
No hi ha cap punt de trobada que faci més poble. L'objectiu és que l'edifici actuï com a plataforma de serveis i que totes les edats estiguin en un mateix espai. Una comunitat petita, si dissemines coses, no es trobarà ningú. Els has de concentrar en aquest espai. Hi haurà un consultori mèdic, hi haurà una petita sala per a serveis socials amb una dutxa adaptada, i les tres sales polivalents, que podrien ser una biblioteca o ludoteca, un bar que inclogui també una petita botiga per a l'arròs, l'oli, el diari i el pa... Tot hauria de confluir allà. Està a la zona nova, al Quintà, que és la zona de creixement, a tocar del nucli antic i del pavelló polivalent.
També heu fet obres a l'edifici de l'ajuntament?
A la part antiga s'hi han posat els despatxos i a baix, on era abans l'entrada, s'hi ha fet la sala de plens. Ara, per la plaça Major, s'accedirà directament a la sala de plens. Aquesta sala també podrà ser una sala d'exposicions o de reunions per a les entitats. A l'hora de les obres, es van descobrir dues sitges i al final va sortir una cisterna. Se suposa que en el seu moment donava aigua al nucli al voltant de l'església. Era una cisterna de notables dimensions, deu fer 3x3x3, i això sí que és una cosa maca, i s'ha de mantenir. És visible a la sala de plens.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.