Els fruits d'invertir a llarg termini
Catalunya va ser de les primeres a promocionar-se als països de l'Est i el 1993 va obrir l'oficina turística a Moscou
El 60% del total de visitats russos que arriben a l'Estat passen les vacances en territori català
Posicionar una destinació turística fins a convertir-la en líder no és un camí curt, ni fàcil. D'això en pot donar fe l'oficina de promoció turística que l'Agència Catalana de Turisme va obrir l'any 1993 a Moscou i que va ser pionera en el fet de promocionar Catalunya tant a Rússia com a les exrepúbliques soviètiques. Prop de vint anys després, les dades donen la raó a la iniciativa perquè avui el territori català és el primer a Europa i l'Estat espanyol en la recepció de turisme rus, del qual rep el 60% del total de visitants.
La directora general de Turisme, Marian Muro, subratlla que, en aquesta cursa de llarg recorregut, l'esforç ha valgut la pena. “El treball de donar a conèixer Catalunya, especialment l'oferta de sol i platja, ofereix els seus fruits amb un increment molt important del turisme rus, que tot sembla indicar que continuarà els anys vinents”, assenyala. Muro atribueix la preferència dels russos pel nostre territori també a “l'excel·lent relació que es manté amb els principals operadors d'aquell país”. En aquest sentit, durant el 2012 Natalie Tours, Coral Travel, Pegués i Rostre Tour han triat Catalunya per celebrar les seves convencions, amb prop de 1.300 delegats.
“El mercat rus, en clara expansió, ens reclama una constant ampliació i diversificació de l'oferta”, recorda la directora general, que explica, a més, que, després de consolidar les platges i el sol de la Costa Daurada, la Costa Brava i la costa de Barcelona, amb la ciutat de Barcelona com a demanda constant, els esforços se centren ara a donar a conèixer la Catalunya interior. “Juga al nostre favor que el visitant rus és inquiet i amb ganes d'ampliar coneixements sobre el lloc on fa les vacances, un fet que ens fa creure que descobrir la cultura i el ric patrimoni de les comarques de muntanya és una opció que tindrà bona acollida”, confirma. En aquesta adaptació constant a la demanda que sorgeix del gegant de l'est d'Europa, Catalunya rep de bon ull l'última agilitació dels tràmits per aconseguir els visats. “La possibilitat de disposar d'un visat múltiple permet al turista plantejar-se estades més curtes i repetitives sense els inconvenients que suposa renovar el permís cada cop”, diu Muro.
Per la representant de la Generalitat, malgrat la situació de crisi generalitzada que es viu arreu d'Europa, el paper del turisme com a motor econòmic “és més clar que mai”. “A banda del treball que el govern ha d'assegurar perquè el posicionament estratègic de Catalunya no només es mantingui, sinó que creixi, el mateix sector ha de continuar garantint una qualitat en el servei que ens singularitzi davant d'altres destinacions”, sosté. Muro lloa la predisposició dels empresaris a incloure als seus establiments des de cartes de menú en rus, passant per espectacles vinculats al país, fins a un increment notable de personal de recepció amb coneixements de la llengua russa. “Catalunya té un potencial i una riquesa per oferir inesgotable i entre tots l'hem de donar a conèixer”, conclou.