De Sants a Girona en TAV, 16 euros
L'Institut Cerdà estima els preus dels trens Avant al corredor gironí
Els extrapola de comparar rutes semblants a l'Estat
El bitllet senzill dels futurs regionals del tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i Girona hauria de costar 16 euros; entre Barcelona i Figueres, 20, i entre Girona i Figueres, 7. Són els preus estimats en un estudi de l'Institut Cerdà, que ha analitzat i comparat les tarifes de les rutes que avui estan en servei a l'Estat espanyol del servei regional Avant de Renfe.
La magnitud que es té en compte habitualment a l'hora de determinar les tarifes és la distància entre els punts d'origen i destí. Per exemple, la Generalitat les determina a partir d'escales de cinc quilòmetres, de manera que, per exemple, per anar a poblacions situades a setanta-dos quilòmetres es paga el mateix que per anar a d'altres situades a setanta-cinc però és més car anar a vuitanta quilòmetres. Segons es desprèn de l'anàlisi de les rutes espanyoles, la lògica és la mateixa però no en tots els casos. Així, de Puente Genil a Antequera hi ha 35 km i de Puertollano a Ciudad Real, 39. Els trens Avant que hi operen costen el mateix.
La política tarifària
Però l'escalat no es compleix en altres casos. Mentre que de Madrid a Toledo hi ha 75 km i el bitllet senzill costa 12,5 euros, de Tarragona a Lleida hi ha 79 km però, en canvi, el preu és de 13,6 euros. L'explicació, segons l'Institut Cerdà, és que habitualment s'estableixen tarifes úniques per a tots els trajectes regionals de fins a una determinada distància –40 o 50 quilòmetres– i és a partir d'aquestes distàncies que comencen a augmentar els preus segons l'escalat de referència de 5 quilòmetres.
La política tarifària es basa en la distància perquè el temps de recorregut depèn de la velocitat d'operació entre altres magnituds i, per exemple, la velocitat de posada en marxa acostuma a ser inferior a la que es consolidarà finalment –la velocitat i el temps de recorregut estan condicionats i poden variar segons altres factors–.
Així, la ruta entre Girona i Figueres que faran els Avant serà molt semblant, precisament, a la de Puente Genil a Antequera o a la de Puertollano a Ciudad Real. Basant-se en aquestes, doncs, l'institut proposa un bitllet senzill de 7 euros, que suposaria un encariment del 35% respecte dels 5 actuals del tren convencional; un abonament de trenta viatges, de 98; un abonament de quaranta viatges, de 113, que suposaria un 48% d'increment respecte del mensual actual, i un de cinquanta viatges, de 129.
En els preus, l'institut té en compte l'augment de preus de l'IPC, tot i que la ministra de Foment, Ana Pastor, acaba d'anunciar una genèrica rebaixa de tarifes en l'alta velocitat per fer-la més competitiva aquest 2013. L'anàlisi considera la ruta de Barcelona a Girona comparable a la de Màlaga a Puente Genil, també de 93 km.
Així, afegint l'increment previst de l'IPC al preu actual d'aquesta, es proposa un bitllet senzill a 16 euros –51% més que l'actual convencional– i un abonament de trenta viatges a 232, mentre que els de quaranta i cinquanta viatges costarien, respectivament, 268 i 305 euros. La ruta de Barcelona a Figueres, amb 129 km, es pot extrapolar de la de Sevilla a Còrdova, que en té 127.
L'institut estima, doncs, un bitllet senzill de 20 euros, amb un encariment del 37% respecte dels 14,7 actuals; un abonament de trenta viatges, a 300 euros; l'abonament de 40, a 347, i l'abonament de 50, a 394 euros.
LES XIFRES
LA FRASE
LA DATA
Girona i Tarragona, líders regionals a l'Estat espanyol
Marc Iglesias, enginyer tècnic especialitzat en transports i autor de l'anàlisi de l'Institut Cerdà, és crític amb el model d'alta velocitat estès a l'Estat espanyol. S'ha concebut a gran velocitat comercial per donar servei a llargues distàncies i a un preu costosíssim sense tenir en compte l'entramat socioeconòmic i urbanístic i l'estructura de la demanda ferroviària existent a Catalunya. Per exemple, al 2004, Girona i Tarragona eren la tercera i quarta ciutats amb més viatgers de mitjana distància de tot l'Estat espanyol, només darrere de Barcelona i Madrid i, aquest 2011, només han estat superades per Sevilla [vegeu el gràfic adjunt]. Però, a més, Figueres, Reus, Lleida i Torredembarra se situen entre la vintena amb més passatgers regionals. Segons Iglesias, aquesta estructura requeria que les noves inversions en ferrocarril es fessin en els serveis de rodalies i regionals, i no pas en la llarga distància, que defensa que s'ha d'especialitzar en el transport de mercaderies,
i no pas de passatgers.