Societat

De Sants a Girona en TAV, 16 euros

L'Institut Cerdà estima els preus dels trens Avant al corredor gironí

Els extrapola de comparar rutes semblants a l'Estat

El bitllet senzill dels futurs regionals del tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i Girona hauria de costar 16 euros; entre Barcelona i Figueres, 20, i entre Girona i Figueres, 7. Són els preus estimats en un estudi de l'Institut Cerdà, que ha analitzat i comparat les tarifes de les rutes que avui estan en servei a l'Estat espanyol del servei regional Avant de Renfe.

La magnitud que es té en compte habitualment a l'hora de determinar les tarifes és la distància entre els punts d'origen i destí. Per exemple, la Generalitat les determina a partir d'escales de cinc quilòmetres, de manera que, per exemple, per anar a poblacions situades a setanta-dos quilòmetres es paga el mateix que per anar a d'altres situades a setanta-cinc però és més car anar a vuitanta quilòmetres. Segons es desprèn de l'anàlisi de les rutes espanyoles, la lògica és la mateixa però no en tots els casos. Així, de Puente Genil a Antequera hi ha 35 km i de Puertollano a Ciudad Real, 39. Els trens Avant que hi operen costen el mateix.

La política tarifària

Però l'escalat no es compleix en altres casos. Mentre que de Madrid a Toledo hi ha 75 km i el bitllet senzill costa 12,5 euros, de Tarragona a Lleida hi ha 79 km però, en canvi, el preu és de 13,6 euros. L'explicació, segons l'Institut Cerdà, és que habitualment s'estableixen tarifes úniques per a tots els trajectes regionals de fins a una determinada distància –40 o 50 quilòmetres– i és a partir d'aquestes distàncies que comencen a augmentar els preus segons l'escalat de referència de 5 quilòmetres.

La política tarifària es basa en la distància perquè el temps de recorregut depèn de la velocitat d'operació entre altres magnituds i, per exemple, la velocitat de posada en marxa acostuma a ser inferior a la que es consolidarà finalment –la velocitat i el temps de recorregut estan condicionats i poden variar segons altres factors–.

Així, la ruta entre Girona i Figueres que faran els Avant serà molt semblant, precisament, a la de Puente Genil a Antequera o a la de Puertollano a Ciudad Real. Basant-se en aquestes, doncs, l'institut proposa un bitllet senzill de 7 euros, que suposaria un encariment del 35% respecte dels 5 actuals del tren convencional; un abonament de trenta viatges, de 98; un abonament de quaranta viatges, de 113, que suposaria un 48% d'increment respecte del mensual actual, i un de cinquanta viatges, de 129.

Increment de l'IPC

En els preus, l'institut té en compte l'augment de preus de l'IPC, tot i que la ministra de Foment, Ana Pastor, acaba d'anunciar una genèrica rebaixa de tarifes en l'alta velocitat per fer-la més competitiva aquest 2013. L'anàlisi considera la ruta de Barcelona a Girona comparable a la de Màlaga a Puente Genil, també de 93 km.

Així, afegint l'increment previst de l'IPC al preu actual d'aquesta, es proposa un bitllet senzill a 16 euros –51% més que l'actual convencional– i un abonament de trenta viatges a 232, mentre que els de quaranta i cinquanta viatges costarien, respectivament, 268 i 305 euros. La ruta de Barcelona a Figueres, amb 129 km, es pot extrapolar de la de Sevilla a Còrdova, que en té 127.

L'institut estima, doncs, un bitllet senzill de 20 euros, amb un encariment del 37% respecte dels 14,7 actuals; un abonament de trenta viatges, a 300 euros; l'abonament de 40, a 347, i l'abonament de 50, a 394 euros.

LES XIFRES

232
euros
es proposa per a 30 viatges de Girona a Barcelona

LA FRASE

4.200 milions en un TAV que beneficia Girona i Lleida, però no Mataró, Granollers, Sabadell o Vilanova?
Marc Iglesias
consultor de l'Institut Cerdà

LA DATA

08.01.13
Entra en servei el tren d'alta velocitat (TAV) de Barcelona a Girona, segons ha anunciat Foment.
300
euros
proposen per a 30 viatges de Figueres a Barcelona

Girona i Tarragona, líders regionals a l'Estat espanyol

Marc Iglesias, enginyer tècnic especialitzat en transports i autor de l'anàlisi de l'Institut Cerdà, és crític amb el model d'alta velocitat estès a l'Estat espanyol. S'ha concebut a gran velocitat comercial per donar servei a llargues distàncies i a un preu costosíssim sense tenir en compte l'entramat socioeconòmic i urbanístic i l'estructura de la demanda ferroviària existent a Catalunya. Per exemple, al 2004, Girona i Tarragona eren la tercera i quarta ciutats amb més viatgers de mitjana distància de tot l'Estat espanyol, només darrere de Barcelona i Madrid i, aquest 2011, només han estat superades per Sevilla [vegeu el gràfic adjunt]. Però, a més, Figueres, Reus, Lleida i Torredembarra se situen entre la vintena amb més passatgers regionals. Segons Iglesias, aquesta estructura requeria que les noves inversions en ferrocarril es fessin en els serveis de rodalies i regionals, i no pas en la llarga distància, que defensa que s'ha d'especialitzar en el transport de mercaderies,
i no pas de passatgers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Medi Ambient

L’Ametlla i la Generalitat, enfrontats per un Pla Director Urbanístic

L’Ametlla de Mar
Societat

Ordenen el desallotjament d’un pàrquing de Reus per risc “imminent” de col·lapse

Reus
societat

Trenta famílies formaran part de la comunitat energètica del Museu Darder

banyoles
economia

El sistema per reduir les males olors de la planta de biometà de la Galera estarà plenament operatiu en dos o tres mesos

La Galera
comerç

La Copa Amèrica no condiciona gaire el comerç

Barcelona
societat

Unió de Pagesos demana anul·lar el concurs per al lloguer de les terres de Gallecs

Santa Perpètua de Mogoda

Les entitats andaluses es podran instal·lar a Els Bellots el novembre

TERRASSA
INFRASTRUCTURES

Actuen d’urgència per reparar un pont descalçat sobre el Segre

Alàs i Cerc
Societat

Tarragona celebra les festes de Sant Magí amb activitats i espectacles

Tarragona