trànsit
Trànsit engega l'examen en què s'avalua la conducció autònoma
La nova prova pràctica per obtenir el carnet de conduir va entrar ahir en vigor
L'aspirant ha de portar el cotxe durant deu minuts sense cap indicació
Es pretén formar conductors preparats i sensibilitzats
Ja no n'hi ha prou sabent conduir seguint els passos de l'examinador per aprovar l'examen pràctic del carnet de conduir. A partir d'ahir, si es vol obtenir el permís, els examinats han de demostrar la seva destresa per conduir sense directrius.
La direcció general de Trànsit imposa un nou model d'examen pràctic amb una durada de 25 minuts repartits en una primera part, de deu minuts, per a la conducció autònoma, i una segona part de conducció guiada.
“Els primers minuts serveixen per avaluar de manera global l'alumne. Es tracta de veure com condueix sense la pressió de l'examinador”, explica el cap provincial de Trànsit, Adrià Puigpelat. “És una circulació lliure; tot i això, els examinadors envien els alumnes a llocs coneguts”, assegura. En el cas que l'alumne no conegui el lloc, “se li indica que vagi seguint la senyalització” i si el cotxe disposa d'un sistema de navegació “es permet que l'utilitzi”, comenta Puigpelat. El president de l'Associació d'Examinadors de Trànsit d'Espanya va alertar ahir que, en el cas que l'alumne “memoritzi un camí, l'examinador indicarà que canviï de sentit” per evitar trampes.
Una de les altres novetats que preveu l'examen és que abans de pujar al cotxe l'alumne ha de fer una verificació inicial. “L'examinador pot demanar, per exemple, que li indiqui on és el líquid del parabrisa o l'oli, o que miri el dibuix de les rodes”, assegura Puigpelat. A més, amb aquest nou model, es permet que el futur conductor utilitzi tècniques de conducció eficient, com ara conduir amb una marxa engranada.
L'altra novetat que inclou l'examen és que ara és l'examinador qui s'encarrega d'explicar a l'examinat, en el cas que hagi suspès, els errors que ha comès i les millores que ha d'aconseguir per a la pròxima avaluació. L'objectiu final que es persegueix amb tots aquests canvis és harmonitzar l'obtenció del permís de conducció a tota la Unió Europea i formar conductors més qualificats. “Volem que hi hagi conductors més preparats i amb més sensibilitat”, sentencia Puigpelat. Un propòsit que va voler destacar ahir la directora general de Trànsit, Maria Seguí, que va assegurar que “els futurs conductors no han de tenir por, perquè no es tracta de fer la prova més difícil, sinó que sigui millor i més vàlida”.
Pel que fa al nou examen teòric, que va entrar en vigor el dia 14 de gener, passa de tenir una base de dades formada per 800 preguntes a tenir-ne 15.500. Les qüestions giren, principalment, a l'entorn de la seguretat viària, la conducció eficient i els comportaments al volant sota la influència de l'alcohol o les substàncies estupefaents.
LA FRASE
LA XIFRA
Les autoescoles avalen els canvis
El gremi d'autoescoles avala el nou examen perquè aposta per la formació de qualitat. L'administradora de l'autoescola Atenea, Alba Gonzàlez, creu que aquest nou model introdueix aspectes essencials, com ara les indicacions inicials sobre l'oli i les rodes. “Actualment hi ha molta gent que no sap canviar la roda del cotxe i creu que no és important perquè pot trucar a una grua, però és vital tenir aquests coneixements, perquè mai saps la situació amb què et pots trobar”, explica Gonzàlez. Pel que fa a com han rebut els seus alumnes els nous exàmens, Gonzàlez comenta que en el cas de l'avaluació teòrica sí que hi va haver molts estudiants “que van voler anar-hi abans que entrés en vigor el nou model”. “Els alumnes estaven espantats per l'augment del nombre de qüestions, però són preguntes molt semblants”, comenta. En el cas de l'examen pràctic, Gonzàlez explica que cap dels seus alumnes va voler anar a la prova abans d'hora, sinó que van preferir esperar i anar-hi quan estiguessin preparats. “Si saps conduir, no hi ha cap problema. El més difícil, segurament, és conduir sense indicacions si no et coneixes la zona”, conclou Gonzàlez.