Societat

El quart cinturó s'haurà de tramitar des de zero

El ministeri de Medi Ambient arxiva l'expedient d'avaluació ambiental, que ha caducat dos cops

Els opositors havien obert la via penal contra el ministeri

El projecte del quart cinturó viari entre Terrassa i Granollers s'haurà de tramitar de nou després que el ministeri de Medi Ambient n'hagi arxivat l'expedient d'avaluació ambiental, que ja ha caducat dos cops. L'arxivament no s'ha conegut fins que la plataforma Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) no ha presentat una denúncia per prevaricació contra el ministeri. Generalitat i Estat han intentat mantenir viva la tramitació d'un projecte retardat per les divergències polítiques, primer, i congelat ara per la crisi. L'arxivament de l'expedient afegeix encara més dubtes al futur del projecte.

Des del 2003

El tràmit de la consulta ambiental del tram entre Terrassa i Granollers s'inicia el 2003, però les divergències internes entre el PSC, ERC i ICV al si del govern tripartit van mantenir congelat contínuament el projecte, i no va ser fins al 22 d'abril del 2010 que la direcció general de Qualitat i Avaluació Ambiental del ministeri va arxivar l'expedient per la caducitat del tràmit. Amb les eleccions catalanes previstes per a la tardor, però, el juny d'aquell any el ministeri de Foment va sol·licitar a Medi Ambient que tornés a iniciar el tràmit d'avaluació ambiental, però conservant les consultes fetes en l'expedient arxivat. El 23 de juliol, aquella direcció general de Qualitat i Avaluació Ambiental del govern del PSOE va accedir a la petició de Foment i va conservar les consultes fetes per fer possible que, el dia 30, el ministeri dirigit per José Blanco tragués a informació pública el projecte de traçat. Amb l'entrada del govern del PP, l'11 de maig de l'any passat, la nova direcció general de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural va demanar al ministeri de Foment que l'informés si l'estudi d'impacte ambiental s'havia tret a informació pública i en quina data. La direcció general de Carreteres va respondre el 4 de juny que, efectivament, l'estudi informatiu havia estat aprovat provisionalment i sotmès a informació pública el 30 de juliol del 2010.

Tenint en compte el gran volum d'al·legacions rebut, l'aparició de noves infraestructures a la zona afectada i la necessitat d'adaptar el projecte al nou pla d'infraestructures del PP, Carreteres es excusar de no haver pogut enviar encara la documentació necessària perquè Medi Ambient emetés la declaració d'impacte ambiental.

A més, sol·licitava l'ampliació nou mesos més del termini per presentar la documentació –la plataforma opositora havia sol·licitat l'abril a Medi Ambient que arxivés el procediment perquè estava caducat. Però el novembre la CCQC va rebre una nota del ministeri en què s'assegurava que “la possible inactivitat de l'administració no comporta la caducitat del procediment”. La plataforma ha respost aquest gener presentant una denúncia penal per prevaricació, ja que entén que es transgredia el que estableix la llei per al procediment ambiental.

Ha estat després d'aquest pas judicial que la plataforma ha rebut recentment la resolució de la direcció general de Qualitat i Avaluació Ambiental del ministeri en què s'arxiva el procediment ja que el considera caducat.

Deu anys més de retard a l'horitzó

L'arxivament del procediment afegeix nous obstacles a la construcció d'una autovia defensada per CiU, PSC, PSOE, PP i les patronals empresarials. En el millor dels casos, si ara s'iniciés un nou procediment, el projecte constructiu podria estar a punt d'aquí a cinc anys i l'obra, executada el 2023.
La plataforma opositora demana als governs espanyol i català que aprofitin aquest llarg període per reflexionar sobre la necessitat d'una gran autovia concebuda als anys 60 en l'actual horitzó de creixent crisi del petroli, amb l'eix transversal desdoblat i tenint en compte que, segons ells, el Vallès té un dèficit de mobilitat metropolitana i no de corredors de pas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Estat Francès

El fundador de Telegram, Pàvel Durov, queda en llibertat amb càrrecs i sota control judicial

Barcelona
SERVEIS

Campanya a Igualada per augmentar el percentatge de recollida selectiva

Igualada
Estat espanyol

El Marroc investiga l’abordatge d’una llanxa amb migrants a Melilla

Barcelona
Societat

Mor a Bolívia Eduard Pérez Iribarne, sacerdot, filòsof i periodista lleidatà

Societat

El papa afirma que rebutjar els migrants és “un pecat greu”

Barcelona
SERVEIS

Desconvocada la vaga d’escombraries a Manresa que havia de començar demà

MANRESA
INFRESTRUCTURES

Licitada l’obra de millora entre l’A-2 i la B-40 a Abrera i Esparreguera

Abrera

Els empresaris de l’Alt Empordà celebren l’anunci d’una dessaladora

ROSES
MEDI AMBIENT

Presenten recurs contra un projecte solar a la Conca de Barberà

PASSANANT I BELLTALL