Trànsit
Carril VAO, cosa de dos
El govern va engegar ahir amb èxit una mesura que permet que els turismes amb dos ocupants puguin circular pel bus-VAO de la C-58
Es busca incrementar-ne l'ocupació
Desprès de quatre mesos de funcionament, el govern ha modificat les normes d'ús dels dos carrils reversibles de 6,8 quilòmetres de longitud que connecten Barcelona (des de l'avinguda Meridiana) amb Ripollet. La nova normativa, que va entrar ahir en vigor, permet que el carril bus-VAO de la C-58 s'utilitzi durant més hores al dia, sobretot en sentit Barcelona, i que hi puguin accedir més vehicles, amb l'objectiu de fomentar el transport públic i millorar la mobilitat en aquesta via, que és una de les més transitades de Catalunya. “Volem incentivar l'ús del transport públic i potenciar al màxim els vehicles ocupats, perquè d'aquesta manera es reduirà la contaminació”, explica el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern.
Des del 29 d'octubre passat, data en què va entrar en servei aquest carril, es va detectar un ús inferior al previst en hores punta, tant al matí com a la tarda. Per tal d'augmentar-ne l'ocupació, el govern va decidir baixar el mínim d'ocupants de tres a dos. Per tant, tots els turismes o vehicles mixts adaptats, amb dos o més ocupants, poden circular, des d'ahir mateix, per aquesta via. “El balanç del primer dia és molt positiu”, afirma Isern. Segons assenyala, de les 6.30 h a les 13.00 h —són les últimes dades de què disposen— un total de 2.384 vehicles van utilitzar aquest carril, la qual cosa suposa un increment del 106% en relació als 1.149 que van fer servir el carril dilluns passat. Respecte de la franja de les 13.00 h a les 16.00 h —en què fins ara la via estava tancada— es va registrar ahir una afluència total de 521 vehicles. I, fins a les 18.00 h, 541 vehicles més van passar pel carril bus-VAO, una quantitat que mostra un augment del 172%, ja que dilluns de la setmana passada només 199 vehicles van utilitzar-lo en aquesta franja. En total, el percentatge de vehicles que utilitzen la via va passar ahir del 3% al 7%, una proporció que Isern considera “òptima”.
La nova normativa també permet l'ús del carril bus-VAO al transport públic (autobusos, taxis, etc.), motocicletes, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i vehicles ecològics de baixa emissió autoritzats, que portin una etiqueta acreditativa al parabrisa.
Quant a les restriccions horàries, el govern estableix que de dilluns a dijous, de les 6.30 h a les 22.00 h, el carril resti obert ininterrompudament en sentit Barcelona. En canvi, els divendres continuaran afectats per la normativa anterior, que permet circular de les 6.30 h a les 13.00 h, en sentit Barcelona, i de les 16.00 h a les 22.00 h en sentit Ripollet. Durant la resta del dia els carrils no estaran operatius. “Per primera vegada, el carril està obert únicament d'entrada a Barcelona, i això permet que els vehicles que surten de la ciutat al matí i tornen a la tarda puguin utilitzar la infraestructura, mentre que abans mai no podien accedir-hi”, comenta Isern.
Els caps de setmana i els festius, el funcionament del carril estarà sotmès a les condicions del trànsit. A més, Isern afirma que “es modificarà quan hi hagi operacions especials de trànsit, en casos d'emergència i per raons de fluïdesa.”