El polèmic aeroport de Castelló compleix dos anys sense que haja acollit cap vol comercial
La infraestructura va ser inaugurada per Francisco Camps i Carlos Fabra després d'una inversió de 150 milions d'euros
L'actual govern d'Alberto Fabra busca comprador per a les instal·lacions
Aquest dilluns es compleixen de manera oficial dos anys de la inauguració del polèmic aeroport de Castelló, ubicat a Vilanova d'Alcolea (Plana Alta), sense que la infraestructura haja acollit de moment cap vol comercial. La Generalitat valenciana gestiona a través de la societat pública Aerocas aquest aeroport que va ser inaugurat després d'una inversió d'uns 150 milions d'euros. Les darreres declaracions del portaveu del govern valencià assenyalen que l'executiu treballa perquè l'aeroport estiga operatiu després d'aquest estiu, a l'octubre. En paral·lel al procés d'obertura, la Generalitat valenciana ha anunciat que busca comprador per a l'aeroport de Castelló.
La polèmica ha acompanyat l'aeroport de Castelló quasi des de la seua inauguració. La darrera, aquest mateix divendres, amb la dimissió de qui estava al capdavant d'Aerocas, societat gestora de la infraestructura, Carlos Fabra. L'expresident de la Diputació de Castelló va abandonar el càrrec després de conéixer que haurà d'anar a juí per presumpte tràfic d'influències, suborn i diversos delictes fiscals. Va ser Carlos Fabra junt amb l'expresident de la Generalitat valenciana, Francisco Camps, qui va inaugurar el passat 25 de març de 2011 l'aeroport de Castelló amb la previsió que en mes i mig poguera acollir els primers vols comercials. Dos anys després, l'aeròdrom tan sols ha acollit un vol de prova.
Projecció turística
L'aeroport s'ubica al municipi de Vilanova d'Alcolea (Plana Alta) a uns 40 quilòmetres al nord de la capital de la demarcació i a una distància semblant de nuclis turístics de platja com Benicàssim, Orpesa i Peníscola. Es troba situat en una zona que s'ha projectat cap al turisme les darreres dècades amb projectes com Marina d'Or o l'impuls dels camps de golf en municipis de la contornada. L'oposició ha criticat durament el projecte pels sobrecostos i la proximitat a aeroports com el de València o Reus. Des de l'inici els grups de l'oposició han vinculat a una decisió personal de l'expresident de la Diputació de Castelló, Carlos Fabra, la construcció de la infraestructura. Fabra va finalitzar la seua darrera legislatura inaugurant aquest projecte el dia que acabava el termini legal per a fer inauguracions abans de les eleccions autonòmiques i municipals de 2011.
Una altra de les polèmiques va arribar quan es va conéixer que l'artista Juan Ripollés construiria una estàtua de 24 metres d'alçada inspirada en Carlos Fabra i que s'ubicaria en una de les rotondes d'accés a l'aeroport. Els partits de l'oposició van criticar el cost de 300.000 euros, a càrrec de l'empresa de societat pública Aerocas.
Dades de l'aeroport
Amb un pressupost de vora 150 milions, l'aeroport és propietat de la societat pública Aerocas, participada majoritàriament pel govern valencià. Les previsions en la seua inauguració eren que l'aeroport rebera inicialment 600.000 passatgers l'any fins a arribar al milió en 2019. Segons les dades d' Aerocas, l'aeroport de Castelló disposa d'una pista de 2.700 metres de longitud i 45 metres d'amplada. Quan estiga a ple funcionament, indica Aerocas, la pista es podria allargar fins als 4.000 metres, i podria acollir vols intercontinentals o hangars per al manteniment de les flotes.
En la seua darrera fase, l'aeròdrom tindrà una plataforma d'estacionament d'aeronaus de 55.000 metres quadrats, una terminal de passatgers de dues plantes, aparcament per a particulars, taxis i autocars, terminal de càrrega, edifici per serveis d'extinció d'incendis, central elèctrica i abastiment de combustible per als avions.