Tarragona clama per un tercer rail que no exclogui els viatgers
Plataformes i els municipis per on ha de passar el carril ferroviari per a mercaderies en temen els efectes i volen que es faci servir per a passatgers
Estudis alerten que la línia de la costa podria perdre el 60% dels trens
El projecte de creació de dos carrils ferroviaris provisionals, en ample europeu, per al pas de mercaderies entre Vila-seca i Castellbisbal, comença a generar dubtes al Camp de Tarragona. Tot i el consens general en tot el territori dels beneficis econòmics que haurà de tenir per al Port de Tarragona i les empreses del sector químic (que han estat els actors demandants de la infraestructura), els defensors del transport públic i els ajuntaments de la costa del Tarragonès per on ha de passar el conegut com a tercer fil expressen els seus temors sobre els efectes que pot tenir la nova infraestructura, que tindrà un cost de 236 milions, segons l'anunci de licitació fet pel Ministeri de Foment el mes de febrer passat.
Un dels interrogants que més preocupen és el referent al transport de viatgers i com pot quedar un cop es posin en marxa els nous carrils per a mercaderies i, al mateix temps, entri en funcionament el nou tram del Corredor del Mediterrani d'ample europeu des de Vandellòs i fins a Vila-seca. Els seus efectes es deixarien notar en el tram de la línia ferroviària de la costa entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders (Vendrell), per on circulen part dels trens de llarg recorregut i la gran majoria de serveis regionals entre el Camp de Tarragona i Barcelona.
Segons adverteix la Plataforma en Defensa del Ferrocarril, la Pdf.Camp, això podria suposar que el trànsit de passatgers a la línia ferroviària de la costa al nord de Tarragona acabi perdent un 60% de les circulacions diàries. Això seria conseqüència de la incompatibilitat entre l'ample europeu pel qual circularien els trens regionals que vinguessin d'estacions situades al sud de Tarragona i l'ample ibèric del traçat al nord de la ciutat. “Estem parlant del segon nucli més gran de viatgers de Catalunya després de Barcelona, i on s'ha fet un projecte de tercer fil sense tenir en compte els passatgers”, relata l'enginyer Joan Miquel Carrillo, col·laborador habitual de la plataforma.
Per als defensors del transport públic, la solució seria fer servir els dos carrils d'ample europeu, i que Foment ara reserva exclusivament per a mercaderies, també per al transport de passatgers. Una opció fàcil d'afegir al projecte seria fer un intercanviador entre la línia de la costa i la del TAV a l'Arboç, on totes dues circulen en paral·lel, a més d'incloure altres petits canvis al projecte, com crear una andana al costat dels nous carrils del tercer fil a Tarragona, ara no prevista.
Demanda local
La petició té el suport de tots els municipis per on passarà el tercer fil (Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Creixell i Roda de Berà). De moment, Tarragona és l'únic que està tenint contacte directe amb Adif i el tinent d'alcalde, Xavier Tarrès, detalla que un dels aspectes que es reclamaran serà aquesta possibilitat. “Ens calen saber molts detalls, però entre ells que es garanteixi que serà del tot compatible amb els trens de passatgers”, detalla.
Altafulla, que ha presentat preguntes parlamentàries sobre el projecte, s'expressa en un sentit similar. “Si no ha d'incloure els passatgers, passarem d'un sí crític al tercer fil a una oposició”, explica l'alcalde, Fèlix Alonso.
“El que no pot ser és que dificulti el trànsit de passatgers”, diu Daniel Masagué, l'alcalde de Torredembarra, una de les estacions amb major volum de passatgers de tota la demarcació. Una de les queixes majoritàries des del món municipal és l'opacitat del projecte de tercer rail ferroviari, i que no hi hagi detalls del trànsit de mercaderies que suposarà, ni quantes en trauria de l'N-340.
LA XIFRA
Càmpings en peu de guerra
Els càmpings són dins del sector turístic els més preocupats davant del projecte, i fins i tot des de l'associació que agrupa aquest tipus d'establiments a Tarragona estan realitzant un estudi tècnic per tal de conèixer els detalls. La preocupació se centra especialment en el fet que molts càmpings estan construïts a tocar de les vies del tren, i el projecte hi consolidaria el pas de les mercaderies, fins i tot en horaris de descans. “Com podem vendre un territori turísticament amb aquesta ferida?”, es lamenta el president de l'Associació de Càmpings de Tarragona, Joan Anton.
A més, els municipis de la costa reivindiquen pantalles acústiques efectives també per als habitatges situats a tocar de les vies a nuclis com Roda de Berà, i d'altres lluiten per evitar els apartadors de trens de mercaderies previstos a Tarragona, Altafulla i Torredembarra. “Han d'anar fora del nucli urbà. Si no, ho impugnarem”, detalla Xavier Tarrès.