tecnologia
Itunes compleix una dècada pendent de la reformulació
La botiga musical d'Apple, inaugurada tot just fa deu anys, va modificar el consum cultural i va fer triomfar la companyia
Ara podria reinventar-se amb un servei de subscripció semblant a Spotify
Pels uns, va ser determinant per adaptar la indústria musical al món digital en trobar la fórmula per monetitzar les descàrregues davant la puixança de la pirateria. Pels altres, va acabar d'enfonsar algunes discogràfiques amb un pacte abusiu en un moment que per si mateix ja era delicat. En qualsevol cas, és innegable que l'aparició, avui fa deu anys, d'Itunes va canviar la nostra manera de consumir la cultura. Primer limitada únicament a la música, la botiga d'Apple va permetre als usuaris comprar, des de casa i per uns cèntims, les cançons que els agradaven. Una a una, sense haver d'adquirir tot un àlbum si no ho volien. Més endavant, amb la incorporació de les pel·lícules i els llibres a la seva oferta, la cultura es deixava d'acumular a les prestatgeries i no ocupava espai, més enllà del disc dur.
Però si d'una cosa pot estar orgullosa Apple es del fet que, més enllà de canviar la manera de consumir i emmagatzemar la cultura, la seva botiga va ser clau per impulsar els Ipod, els reproductors musicals que havia llançat el novembre del 2001. La combinació d'un disseny excel·lent amb una oferta brutal a l'abast va fixar les bases sobre les quals es van edificar més tard els èxits de l'Iphone i l'Ipad.
Actualment, Itunes supera els 25.000 milions de cançons venudes, però encara ha tingut més descàrregues d'aplicacions en molt menys temps (vegeu la cronologia).
Tot i que no es va complir la promesa de Steve Jobs de no pujar el preu de les cançons més enllà dels 99 cèntims, la botiga Itunes no va tenir problemes per esdevenir la principal minorista de música del planeta. No hi ha dubte, doncs, que ha sabut rendibilitzar el seu model de negoci. La qüestió ara és si el mantindrà o si, tal com assenyalen alguns rumors, crearà un nou servei de subscripció per consumir continguts al núvol.
Spotify en l'àmbit de la música i Netflix en la producció audiovisual han demostrat que la fórmula funciona, però, en canvi, en l'àmbit empresarial els números no els acaben de sortir. Apple, amb el múscul que té al darrere, podria tornar a fer un cop de puny a la taula. De moment, però, ni ho confirma ni ho desmenteix. Això sí, darrerament les filtracions relacionades amb el món de la poma mossegada han guanyat fiabilitat. En qualsevol cas, caldrà esperar al dia 10 de juny, en què es fa el congrés per a desenvolupadors, per saber si són certs o no.