Societat

Espai social i educatiu

És un lloc de trobada d'infants i adolescents per prevenir-ne l'exclusió

Es treballa en l'entorn quotidià com a factor d'integració

Hi ha uns llocs on segur que l'estadística no ha tapat mai el rostre de la persona perquè el seu valor i la seva dignitat s'han posat com a eix principal del treball que s'hi fa dia a dia per combatre les desigualtats. Es tracta dels centres oberts –a Catalunya, Fedaia en gestiona al voltant de setanta–, una iniciativa socioeducativa de caràcter preventiu que utilitza els moments de temps lliure dels infants i adolescents en risc d'exclusió per incidir activament en els seus processos de socialització i d'integració, a la vegada que ofereix suport a la tasca que es fa en les famílies, les escoles i els instituts, els serveis socials i altres organismes especialitzats. El centre obert és, per llei, un equipament de serveis socials d'atenció primària que prioritza l'atenció als fills de les famílies més vulnerables i que manté un fort arrelament al territori, partint de la base que el coneixement crític de l'entorn i la pròpia capacitat per apoderar-se'n –és a dir, per participar en la seva transformació i millor– constitueix un element clau per a la superació personal i el benefici comunitari. En aquest sentit, s'aposta per establir itineraris que facilitin una socialització àmplia, flexible i individualitzada al màxim i afavoreixin especialment l'autoestima, la confiança i un model de convivència positiva. Les línies bàsiques que presideixen el funcionament dels centres oberts són l'educació activa (l'infant i l'adolescent com a subjectes de les seves vides), l'educació integral (l'evolució cap a la maduresa com a persona i membre actiu de la societat tot actuant en l'àmbit físic, psíquic i afectiu), l'educació intercultural (formació i experiència en contacte amb la diversitat existent percebuda sense prejudicis), la coeducació (potenciant la igualtat d'oportunitats i l'eliminació de tot tipus de comportaments discriminatoris per raó de sexe) i l'educació en valors (igualtat, llibertat, responsabilitat, respecte a les diferents opinions, empatia, solidaritat i predisposició cooperativa). Els centres oberts són, a la vegada, espais de trobada i de suport per a l'adquisició d'aprenentatges i actituds cíviques i també un termòmetre fidedigne de la realitat social que, segons que constaten els professionals de la Fedaia, està evolucionant cap a nivells inadmissibles d'empobriment i degradació per a un nombre creixent d'infants i adolescents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.