infraestructures
El conseller Vila vol la ronda del Vallès i no pas el quart cinturó
El responsable d'obres públiques de la Generalitat s'alinea amb les tesis ambientalistes del territori, ICV i ERC
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, pretén reorientar amb el govern espanyol el projecte del quart cinturó apropant-se a les tesis ambientalistes d'entitats locals i comarcals del Vallès i partits com ara ICV i ERC. Vila demanarà a la ministra de Foment que es reformi el projecte per convertir la B-40 en una ronda del Vallès que respongui al trànsit local i comarcal i descarti la construcció d'una gran autovia de pas, una funció que ja fa l'autopista AP-7. Amb un futur corredor ferroviari de mercaderies de Tarragona a Girona, el concepte de quart cinturó “queda envellit al 2013”, afirma Vila, que no dubta a afegir-hi que “la gent s'ha adonat que la sostenibilitat d'un país, també des del punt de vista ambiental, passa per deixar enrere el model dels anys noranta”.
El conseller admet que aquest és un gir important de la posició de CiU, compartida en aquest projecte fins ara amb el PP, el PSC i les patronals empresarials. Vila defensa que cal un canvi de model de planificació i gestió de les vies d'alta capacitat. Per això, negocia amb les concessionàries d'autopistes que assumeixin obres viàries a canvi de la millora de les concessions, com, per exemple, la prolongació de la C-32 de Blanes a Lloret i els accessos a Mataró i Manresa (C-16).
També demana a Foment que faci possible el desdoblament de l'N-II a Girona. El govern català vol implantar l'eurovinyeta el gener del 2014 a l'eix transversal però deixa clar que l'Estat ha de fer
el mateix a l'A-2 entre Barcelona i l'Aragó.
El govern rebaixarà el peatge dels túnels del Garraf
El conseller s'ha proposat rebaixar el preu del peatge de l'autopista Pau Casals. “La situació que viuen els veïns del Garraf és injusta i la corregirem enguany; és excessivament cara”, afirma. Amb una crisi que ja dura cinc anys, bona part del trànsit de l'autopista interior del Garraf, la C-32, s'ha traslladat a la costanera i perillosa carretera C-31 per no haver de pagar peatge. Vila defensa que cal posar fi a les “atròfies” en les tarifes i “disfuncions” per l'existència de peatges en determinats llocs. Ara
bé, també deixa clar que no hi ha gestió moderna de la xarxa viària d'altes prestacions sense peatge d'ús. L'única excepció, conclou, continua sent Espanya.