Vallirana recupera la reivindicació ‘Prou Cues a la N-340'
Partits polítics i entitats socials reprenen aquest juliol les mobilitzacions per reclamar a Foment que reiniciï les obres de la variant, aturades des del 2011
La recent creada plataforma Comissió per la Variant convoca un tall de trànsit pel dissabte 27 de juliol al matí
La societat civil de Vallirana, amb el consistori al capdavant, es torna a mobilitzar per reclamar la represa de les obres de la variant de la N-340. La recent creada plataforma Comissió per la Variant -integrada per entitats socials, sindicats, patronals i grups polítics- ha convocat un tall de trànsit pel dissabte 27 de juliol al matí per reclamar al ministeri Foment que finalitzi les obres. Des de l'inici de la construcció de la variant el 2004, les obres han estat diverses vegades aturades, la última, a causa de la crisi, el 2011. Amb un cost inicial previst de 172 milions d'euros per un tram de 2,2 quilòmetres, actualment només queda pendent acabar d'excavar 800 metres de túnel per valor de 77 milions.
“Tenir aquesta obra aturada és poc raonable”, destaca l'alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez. Al seu parer, finalitzar la variant “solucionaria un greuge històric per Vallirana, el Baix Llobregat i el conjunt de la demarcació de Barcelona”. Així, reivindica que és una obra d'indubtable “utilitat pública”, que amb una inversió “menor” es pot assolir una gran repercussió social i econòmica al territori. “77 milions és el costa un avió tipus caza o fer 4 quilòmetres d'AVE”, afegeix, “i en època de crisi el que cal, precisament, és prioritzar”.
Mobilitzacions
Partits polítics, patronals, consells comarcals, entitats socials i veïnals i ciutadans a títol personal s'han mobilitzat al voltant de la ‘Comissió de la Variant', una plataforma social impulsada per l'actual equip de govern (PCS-ICV-ERC) en l'inici del mandat per recuperar una reivindicació que s'inicia ja fa més de vint-i-cinc anys.
La plataforma ha recuperat l'eslògan ‘Prou Cues a la N-340', amb l'edició de 10.000 bandes reivindicatives, ha iniciat una campanya per recollir signatures en defensa de la variant i ha demanat una reunió urgent amb els responsables del ministeri espanyol. També s'ha començat a traçar el que serà un nou calendari de reivindicacions i protestes al carrer. La primera tindrà lloc l'últim dissabte del mes, a les deu del matí, quan s'ha convocat un tall de trànsit a la N-340 d'entrada de Vallirana des de Barcelona. Passat el mes d'agost, asseguren que hi tornaran.
L'objectiu de la comissió és recuperar la reivindicació popular i l'esperit de lluita social que va tenir la històrica Coordinadora de la N-340 durant els anys noranta i que, al llarg d'aquests últims anys s'havia diluït amb la convicció que la situació quedaria per fi resolta amb l'inici de l'obra.Però més de vint-i-cinc anys després, la situació continua sent la mateixa. Cada dia passen desenes de centenars de vehicles, molts d'ells pesants, per la carretera que travessa l'interior del municipi que connecta amb la N-340.
Segons un informe de Foment del 2011, al llarg de l'any arriben a passar per aquest tram prop de 24.000 vehicles, el 10,5% dels quals són camions. Un fet que suposa un risc real per a la població de Vallirana, a banda de les reiterades cues que s'hi formen en hores punta o els caps de setmana d'estiu.
Demanda per reprendre les obres l'any vinent
La Comissió reivindica que Foment inclogui en els pressupostos de l'any vinent, el 2014, una primera partida de 20 milions d'euros per reiniciar de nou les obres i dotar els anys següents l'obra de la inversió necessària per poder finalitzar la variant entre el 2015 i 2016. És a dir, avançar el final de l'obra a la previsió que actualment té Madrid, que no preveu cap inversió fins els pressupostos del 2015.
L'obra, amb una execució prevista inicialment de només tres anys, es va iniciar el 2004. Cinc anys més tard, el 2009, es va aturar per ampliar-ne els estudis tècnics. Posteriorment, es van reprendre però per poc temps. El 2011, es van tornar aturar, aquest cop per falta de recursos. El govern espanyol va pressupostar en els comptes d'aquest any una partida de 8 milions d'euros, per pagar factures pendents a proveïdors, de manera que les obres fa ja dos i mig que estan aturades. A dia d'avui, Foment no preveu consignar cap nova inversió fins el 2015, fet que retarda el final de la variant fins el 2017.
Per l'alcaldessa de Vallirana, els clarament beneficiats per l'aturada de l'obra són els peatges. La N-340, és la única via lliure de pagament que connecta les comarques de Tarragona amb les de Barcelona, de manera que “si els conductors no volen fer cues, han d'agafar l'alternativa del peatge de Martorell o del peatge de Garraf”, afegeix.
Per Martínez, la culpa d'aquest llarg endarreriment és “de tots els partits polítics” per no haver posat mesures per agilitzar l'obra i també “dels governs català i espanyol” per no considerar l'obra com a prioritària. Amb tot, està convençuda que recuperant la reivindicació social, la variant podrà quedar llesta en pocs anys, cosa que suposarà, afegeix, un gran avenç en “seguretat, competitivitat econòmica i qualitat de vida” per Vallirana.