Societat

Promoció

Un vehicle amb vagons dels segles XIX i XX

Encantats d'anar a poc a poc en tren

Un centenar de viatgers en el primer comboi turístic de la Costa Brava

El trajecte de Figueres i Portbou a 50 km/h té bones vistes i túnels

Luis López García no es perdrà ni el trajecte d'ahir ni els que queden del tren turístic de la Costa Brava. El comboi turístic enllaça, des d'ahir i fins diumenge, Figueres i Portbou. De fet, López és un dels dos maquinistes del vehicle, que al migdia surt amb cinc minuts de retard de l'estació del centre de la capital alt-empordanesa en direcció a l'antiga localitat transfronterera. “La cabina és més sorollosa, més rudimentària. Tot és manual. No hi ha res electrònic. Com que és dièsel, tot depèn de l'electricitat.”.Després de quaranta minuts i cinc túnels, el centenar de viatgers ja són a Portbou, a tocar de la mar Mediterrània.

L'empresa promotora, Companyia General de Ferrocarrils Turístics (CGFT), destaca que és un tren històric i cultural. Per als passatgers, el vicepresident de CGFT, Josep Calvera, explica que el comboi està format per un cotxe de departaments independents, un de plataformes obertes i un cotxe saló de luxe, dotat de sofàs i butaques, en el qual viatgen promotors i autoritats. Els vagons, de fusta, són dels segles XIX i XX i han estat restaurats. El president del Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, i el diputat al Congrés i exconseller del govern Pere Macias donen suport a la iniciativa i també són a l'expedició.

La Margarita Comas i el seu marit, en Jordi Brugué, són de Banyoles. Formen part del centenar de viatgers del tren. “Al meu marit li agraden les coses antigues i el tren. Per això, hem vingut”, explica Comas. Brugué recorda haver fet “fa gairebé 50 anys” el trajecte Girona-Cassà en l'antic tren de Sant Feliu de Guíxols. La tornada, prevista per les sis de la tarda, els permetrà tornar a Portbou. “Feia 25 anys que no hi anava”, destaca Brugué.

Amb les finestres obertes i a una velocitat de 50 quilòmetres per hora –no hi ha pressa– el trajecte permet veure camps de fruiters i oliveres, càmpings, piscines privades i apartaments (legals?) a primera línia de mar. En Joan Garriga viatja amb la dona i els quatre fills. Són de Barcelona, però estiuegen a Mont-ras. Garriga troba que el tren turístic és un mitjà alternatiu. “És més tranquil i més natural, i permetrà visitar Portbou. A més, és una activitat diferent per a la mainada”, diu.

El maquinista Luis López explica que la màquina és dièsel i és coneguda com a yé yé, perquè va arribar a l'Estat espanyol a la mateixa època que la música, a la dècada dels seixanta del segle passat. Si es compra en línia, el bitllet val 26 euros i inclou l'anada i la tornada. Seure en el cotxe saló en val 38.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.