Societat

judicial

Primers judicis a Catalunya de la campanya ‘#novullpagar'

Als jutjats de Girona ja s'han celebrat dos judicis contra conductors que l'any passat es van negar a pagar peatges de l'AP-7

Un jutjat valencià ja va anul·lar una multa el setembre passat

La campanya #novullpagar enfila la via judicial. El jutjat contenciós administratiu número 1 de Girona va celebrar ahir el segon judici a Catalunya d'un conductor que va recórrer contra la multa de 100 euros que li va imposar el Servei Català de Trànsit (SCT) el 14 d'octubre del 2012 per no haver pagat el peatge, a Girona Sud. Roger Verdaguer, de 30 anys i veí de Girona, acumula 15 multes per no haver pagat peatges de l'AP-7. Set de les sancions han prescrit però les altres vuit no, i ha decidit presentar un recurs contenciós administratiu contra cadascuna de les multes.

Roger Verdaguer va demanar ahir que declarin nul·la la multa que li van imposar per no haver pagat el peatge. Un dels arguments que esgrimeix el seu lletrat, Benet Salellas, és que ja hi ha una sentència prèvia del jutjat contenciós 9 de València en què aquest anul·la una de les multes perquè considera que enlloc es recollia que el conductor estigués obligat a pagar el peatge. “Esperem que el jutjat ens doni la raó en el mateix sentit”, va afirmar Salellas a l'ACN. El lletrat de la Generalitat de Catalunya, en canvi, indica que quan un conductor agafa un tiquet per entrar en una autopista, ja estableix una mena de contracte amb la concessionària i sap que té l'obligació de pagar. A més, considera que “tothom està subjecte a la legalitat” i el reglament de trànsit ja recull que quan un conductor arriba a un peatge s'ha d'aturar i “complir” amb l'obligació de pagar.

“El que no pot ser és que sense cobertura legal imposessin sancions a ciutadans que feien accions inofensives davant beneficis empresarials i que s'emmarca dins la llibertat d'expressió”, afirma Salellas que creu que el SCT ha descobert “un filó” a través del qual obtenir ingressos milionaris. Salellas creu que el govern actua “amb hipocresia” reclamant l'abonament de les multes. Segons les últimes dades fetes públiques pel govern, el SCT tramita 40.000 expedients de conductors que es van negar a pagar el peatge.

Després de la vista, el cas va quedar ahir vist per a sentència.

Dimarts passat, un altre

També al contenciós 1 de Girona, dimarts passat s'hi va celebrar un altre judici. En aquest cas el denunciat és el coordinador de Solidaritat a l'Alt Empordà, Jordi Falgàs, que es va negar a pagar el peatge a la sortida de Figueres Sud el 4 de novembre de l'any passat, quan anava en un cotxe d'empresa. Solidaritat té constància que arreu de la demarcació, a hores d'ara, hi ha uns set contenciosos presentats al jutjat per multes de #novullpagar. Des del partit, porten cinc d'aquests casos.

LA FRASE

El que no pot ser és que sense cobertura legal imposin sancions a ciutadans que feien accions inofensives
Benet Salellas
advocat

Una iniciativa d'un veí d'Anglès

El 29 de març del 2012 un veí d'Anglès (Selva), Josep Casadellà, va ser el primer que es va negar a pagar. Va decidir no pagar un peatge de l'AP-7, ho va enregistrar en vídeo i ho va penjar a internet. Aquest vídeo va córrer com la pólvora i molts conductors van imitar la iniciativa, una manera de protestar contra “els abusos” de l'Estat contra Catalunya i el monopoli de concessionàries com Abertis. Havia nascut la campanya #novullpagar, que va culminar amb diverses mobilitzacions massives d'insubmissió als peatges. Els conductors aprofitaven una mena de buit normatiu que hi havia perquè, entenien, cap reglament recollia que fos obligatori pagar el peatge. Amb aquest argument, Roger Verdaguer, i el seu lletrat, Benet Salellas, van decidir recórrer contra la primera de les multes de 100 euros que el SCT reclama al conductor gironí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.