Societat

El comerç no aixeca el cap

Els suposats símptomes de recuperació no reanimen les vendes per Nadal

El turisme es veu com el gran salvavides per al botiguer

El de la roba ha estat un sector més afavorit gràcies al fred


Als mercats, el client ja no està per dispendis per als àpats de festes


Si realment n'hi ha, els brots verds no es veuen enlloc. Malgrat que des d'algunes administracions i organitzacions empresarials es parla, encara que sigui amb la boca petita, d'alguns senyals de recuperació econòmica, la realitat a peu de carrer continua sent una dura llosa. A meitat de la campanya de Nadal, el sector comercial de proximitat assegura que el consum continua retret i que, per tant, no hi ha ni s'albira una recuperació a curt termini. “Estem fent les mateixes vendes de l'any passat, que ja va ser molt dolent”, reconeix Jordi Ferrer, de la botiga Coses de Casa, en ple centre de Barcelona. La facturació, però, no és l'únic indicador que revela que no s'està sortint de la situació d'estancament. En termes de comportament els compradors no han fet l'esperat salt qualitatiu, i continuen apostant de manera recurrent per productes d'oferta en què el preu és la variable que més es té en compte en l'elecció final. “La demanda és molt fluixa i la gent mira, s'informa, i ja no compra de manera compulsiva. Els temps continuen sent durs”, assevera Vicenç Gasca, president de Barcelona Comerç, la plataforma que agrupa els principals eixos comercials de la capital catalana.

Un dels termòmetres que permeten polsar fins a quin punt les dades o previsions macroeconòmiques s'ajusten al dia a dia, són els mercats. I el diagnòstic, en aquest cas, tampoc és precisament optimista. “No és veritat que les coses comencin a anar bé. Al contrari. Enguany serà pitjor”, explica l'encarregada de la Cansaladeria i Xarcuteria Rosa del Mercat de Sants, que cita com a exemple les vendes prèvies a l'àpat de Nadal. “Abans, i no fas pas tant, la gent a més de la pilota ens demanava vedella per al caldo. I ara volen ossos. De pernil, sí, però ossos”, hi afegeix. Entre els peixaters d'aquesta àgora, exemple simbòlic del comerç de barri, la sensació és la mateixa. En uns dies en què tradicionalment el marisc tenia molta sortida, ara han passat a servir peix més econòmic. La competència del congelat es nota, i de quina manera, coincideixen els botiguers del ram.

També hi ha, però, qui dins aquesta dinàmica de pessimisme generalitzat, per la perseverança de la crisi prefereix aferrar-se a perspectives més confiades. “Després de 36 mesos de caiguda, estem davant el primer que podria ser indicatiu d'un canvi de tendència. Per constatar-ho, però, caldrà donar temps”, reflexiona Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya. El fet que aquest any el fred hagi estat més matiner respecte d'anteriors temporades ha estat un revulsiu, segons el seu diagnòstic, per sectors com ara el comerç de roba. Al d'electrònica tampoc li està anant malament i els establiments de joguines encara tenen fins a Reis per intentar arrodonir la campanya.

Aquest declivi sostingut de l'activitat comercial ha estat especialment dur per a les botigues que se sustenten en el consum interior. D'altres, com l'enoteca barcelonina Zona d'Ombra, que absorbeixen clients forans, ho porten millor. “Són gent que demanen i volen qualitat per sobre del preu”, comenta Roc Pérez, el seu responsable. El turisme, un cop més, és la gran crossa per intentar esquivar les flaqueses econòmiques.

LA FRASE

Haurem d'esperar ben bé sis mesos per veure si realment estem davant un canvi de tendència
Miquel Àngel Fraile
secretari general de la confederació de comerç

LA XIFRA

200
euros
és la quantitat mínima que es calcula que es gastarà cada consumidor enguany en regals de Reis.

Rebaixes encobertes als aparadors abans d'hora

Alguns comerços encara fan un esforç per mantenir les formes. En d'altres, però, ja és una aposta explícita. En tots dos casos, però, les rebaixes encobertes disfressades de descomptes especials de preu s'han convertit en una estratègia, ja de manual, per intentar animar les vendes coincidint amb el període de Nadal. “Estem fent un esforç impressionant, que mai fins ara s'havia vist, per oferir uns preus atractius per al consumidor”, comenta en aquest sentit Miquel Àngel Fraile. Una aposta, però, que com recalca Vicenç Gasca es fa a costa “de reduir el marge de negoci per al comerciant amb l'objectiu, moltes vegades, d'alleugerir estoc” i que molts ja consideren que ha obert un camí de no-retorn. Sense promocions, s'assegura des del mateix sector, la botiga de proximitat no sobreviurà. Llei de vida.

Ahir al migdia a un dels grans pulmons comercials de Barcelona com és el Portal de l'Àngel, els aparadors i l'interior de les botigues –també de grans marques– podien fer pensar que ja estem en ple període de rebaixes. Tot i que, formalment, no començaran fins al 7 de gener. La majoria camuflaven els descomptes amb fórmules eufemístiques –com ara aplicar “descomptes de Nadal” a determinats productes–, malgrat que d'altres, pocs, ja anunciaven “rebaixes” sense cap pudor. “És una pràctica que fa tothom i que, amb el temps, anirà a més”, admetia la caixera d'una cadena de roba de l'imperi Inditex.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia