Eix transversal, ara sí
El primer any del desdoblament no hi ha hagut morts, quan n'hi havia 12 cada any
Amb un 27% més de trànsit, la C-25 és finalment una autovia fluïda i segura
A l'estiu, la majoria de trànsit es registra de Vic a la Costa Brava
El 2013 ha estat un bon any per a l'eix transversal, el millor de tota la seva història, sens dubte. Ho havia de fer possible el desdoblament i l'experiència del primer any ho ratifica. De carretera d'un únic carril per sentit –amb carril d'avançament per trams– s'ha convertit en una autovia. Pensada a llarg termini com a autovia però executada com a carretera general, es va convertir des de la seva posada en servei, el 1997, en una via lenta, regularment congestionada i massa sovint mortal.
Des del 4 de gener del 2013 és una autovia ràpida, fluïda i segura. “Una autovia normal”, apunta Olga Guillem, alcaldessa de Vilobí d'Onyar (la Selva). Pels alcaldes de les poblacions per on passa, el més important del desdoblament ha estat la reducció dels accidents i els morts a un nombre “normal”, és a dir, equiparable al d'altres vies d'altes prestacions. El bon balanç del 2013 fa més evident, si ja no ho era, que l'eix transversal ha estat una carretera perillosa, mortal, durant quinze anys. Del 2007 fins al 2012, en cinc anys va registrar 74 víctimes mortals, una mitjana de més de dotze cada any. El 2013 no n'hi ha hagut cap.
El balanç positiu del desdoblament pel que fa a sinistralitat és incontestable. L'alcalde de Rajadell (el Bages), Joan Costa, no dubta que la reducció de la sinistralitat és la millora més positiva: “S'han reduït gairebé a zero. Sempre hi haurà algun accident, però no els d'abans.” En uns 12 quilòmetres d'eix al seu terme, Rajadell ha registrat mitja dotzena de víctimes mortals, la majoria durant la dècada que ha funcionat com a via d'un carril per sentit i una durant les obres de desdoblament, que també van resultar molt problemàtiques pel que fa a la seguretat viària.
La millora en la fluïdesa del trànsit i en el temps de viatge és l'altre gran avantatge del desdoblament. A deu quilòmetres de Manresa, els veïns de Rajadell haurien hagut d'arribar en menys de sis minuts a la capital comarcal, però la congestió regular que causaven els camions allargava sovint el viatge fins més enllà dels deu minuts –bona part dels més de 8.000 vehicles que utilitzaven el tram del municipi abans del desdoblament eren camions carregats de mercaderies–. Amb el disseny actual d'autovia, el recorregut no supera els quatre o cinc minuts. “Fins i tot tens la sensació que no hi passen tants camions. Aquest diumenge vaig anar de Manresa al poble a les nou del matí i no vaig trobar cap vehicle en cap dels dos carrils del meu sentit. És una situació inèdita”, explica Costa. “Abans era bastant complicat circular per aquesta via. Avui és com qualsevol altra autovia”, valora Adolfo Martínez, secretari general de l'Associació General de Transportistes de Catalunya (AGTC).
Això és possible malgrat el significatiu augment de trànsit que ha portat el desdoblament. Aquest novembre, la mitjana diària de vehicles va ser d'11.025, gairebé 2.500 més dels 8.669 que hi passaven quan era una via amb un únic carril per sentit. Aquesta xifra suposa un augment del 27%.
La mitjana diària d'aquest primer any ha estat de 10.879 vehicles, 8.133 lleugers i 2.746 de pesants, que representen un significatiu 25% del trànsit que rep. El tram entre Manresa (el Bages) i Vic (Osona), les dues capitals més properes en quilòmetres i temps, és el de major afluència, amb gairebé 12.000 vehicles diaris –és on ha crescut més el trànsit des del gener de fa un any, un 21%–.
14.000 a l'agost
La intensitat màxima s'ha registrat, curiosament, a l'agost, amb 14.000 vehicles entre Vic i Caldes de Malavella (la Selva), fent evident el potencial de la C-25 com a eix de mobilitat del turisme, a més de la funció que ja se li suposa de transport de mercaderies. Així, si mentre el major volum de turismes es concentra de gener a maig i de setembre a desembre a la ruta entre Manresa i Vic, de juny a agost hi ha més vehicles que circulen entre Vic i Caldes, a un pas de la Costa Brava. La relació Manresa-Vic es manté com la més utilitzada pels camions pesants de mercaderies durant tots els mesos de l'any.
Mitja Catalunya ben comunicada en només un any
La conversió de la C-25 en una autovia també suposa una millora de les oportunitats econòmiques per a les ciutats i municipis que comunica a través de la Catalunya central. L'alcalde de Rajadell admet que ja ha rebut ofertes d'empreses logístiques interessades a instal·lar-se al polígon industrial del poble. A tocar de l'eix transversal però, a més, a sis quilòmetres de l'eix diagonal, aquest municipi de mig miler d'habitants ha passat en un any a estar perfectament comunicat amb Cervera, Tàrrega, Mollerussa i Lleida cap a ponent; amb Manresa, Vic, Santa Coloma de Farners i Girona cap a llevant; i amb Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú cap al sud –l'eix diagonal s'inaugurava el 2 de desembre del 2011 i el desdoblament de l'eix transversal, el 4 de gener del 2013–. Joan Caballol, regidor de Territori de l'Ajuntament de Calaf, deixa clar que els beneficis econòmics potencials del desdoblament arribaran un cop s'acabi la crisi. “Ens portarà inversions i dinamitzarà l'economia perquè ens posa a tocar de Manresa i ens apropa a Lleida i a la Catalunya Central.”