Un talp contra la MAT
Un activista contrari a la línia va estar ahir onze hores sota terra, en un punt de Fellines on es preveu aixecar una torre de la MAT
L'home es va immobilitzar en un cotxe a dos metres de profunditat, al qual va accedir a través d'un túnel
Els bombers el van alliberar, protegits per un important desplegament policial
Un activista contrari a la MAT, Víctor Cánovas, va estar ahir onze hores immobilitzat dins d'un cotxe que, alhora, estava soterrat al lloc on s'ha d'aixecar la torre número 66 de la línia de molt alta tensió, a tocar de can Planelles, una casa de pagès de Fellines (Viladasens). L'acció, duta a terme amb el suport d'unes 25 persones concentrades a l'exterior, va obligar als bombers a rescatar-lo, en una operació complicada que va anar acompanyada d'un important desplegament dels antiavalots dels Mossos d'Esquadra, amb els quals es van enfrontar els manifestants. L'home va ser traslladat a l'hospital Josep Trueta, on la policia el va identificar. La iniciativa –van explicar els anti-MAT– pretenia ser una denúncia contra la línia en general i contra el fet que aquella torre estarà situada –van dir– a només 37 metres de la casa (i els cables més propers, a tan sols 17 metres), mentre que la Generalitat havia marcat que la distància mínima entre la línia i una casa aïllada fossin cent metres. A can Planella hi viuen tres persones en règim de lloguer. El seu propietari havia signat l'acta d'expropiació.
El búnquer
L'entrada al túnel que conduïa al cotxe estava tapada per una caravana, en la qual s'havia instal·lat Víctor Cánovas. Ahir, pels volts de les nou del matí, es van presentar a can Planelles els empleats de la constructora de la línia per començar a fer els preparatius per a les obres, acompanyats d'agents dels Mossos. Aleshores, l'activista es va introduir-se al cotxe soterrat –un Volkswagen Golf negre reforçat amb puntals i que havia adaptat per poder-s'hi estar força temps–, on es va immobilitzar amb un sistema radical: va introduir el braç dret en un tub metàl·lic que travessava els baixos del vehicle i que estava subjectat a un recipient de formigó. Dins del tub, un mecanisme feia que, un cop introduïda la mà, fos impossible retirar-la.
El rescat
En adonar-se que, encara que volgués, Cánovas no podria sortir, es va decidir fer el rescat. Després de comprovar que pel túnel era impossible, els bombers van decidir excavar a la zona del cotxe. Amb una retroexcavadora i molta feina de pic i pala –en la qual van col·laborar els treballadors de la línia–, van arribar al Golf. Aleshores es va plantejar el problema del tub i el formigó, solucionat amb escarpes, martells i serres radials. A tres quarts de vuit del vespre van aconseguir treure'l. Encara amb el braç dret ficat al tub, el van atendre el personal del SEM i seguidament el van traslladar al Trueta.
Mentrestant, els mossos controlaven el perímetre dels treballs. En alguns moments la crispació va anar en augment i els antiavalots van fer un parell de càrregues. Entre els manifestants s'hi va poder veure el regidor de la CUP de Girona, Jordi Navarro, i el del SI de Viladasens, Albert Saus.
Desmentit de REE
Red Eléctrica Española (REE), promotora de la MAT, va afirmar ahir que “no hi ha cap torre a 17 metres d'una casa” i va recordar que el reglament electrotècnic espanyol marca una distància mínima de 7 metres. REE, però –van afegir–, té signat amb la Generalitat un “protocol de bones intencions”, segons el qual hi ha d'haver 500 metres als nuclis urbans i 100 metres a les cases aïllades “que sempre que es pot es mira de respectar”. L'alcalde de Viladasens, Alfons Soler, es va mostrar sorprès pels incidents perquè –va dir– ja s'havia donat el permís perquè hi entressin a treballar. D'altra banda, la CUP va emetre ahir un comunicat per donar suport als activistes antilínia i per anunciar que participarà en el contenciós contra la MAT al Tribunal Suprem juntament amb l'Iaeden i Alarmat.
Unes 80 torres aixecades i només falten 3 propietaris per signar
De les 115 torres del tram Bescanó-Santa Llogaia, n'hi ha 70 d'acabades i una desena més que ja estan enlairades i en què només falten petits detalls. La majoria de la resta estan començades i a mig fer. La idea de REE és començar a tirar cable d'aquí a dues o tres setmanes i que a l'estiu estigui tot acabat per poder posar el tram en marxa al novembre.
Després de les tres jornades d'expropiacions del desembre, REE ja té signats els permisos de 411 dels 414 propietaris del tram. En queden pendents només tres –dos propietaris de terrenys on s'han de posar torres i un d'un camí per on han de passar les màquines– justament de Viladasens, ja que l'Ajuntament no va cedir cap local. L'alcalde, Alfons Soler, explicava ahir que s'hi van negar “per ajuntar-se una mica amb l'oposició, perquè no diguessin que no es fa res del que demanen”, però que té clar “que ja està dat i beneït i la línia no la pararan”. De fet, fonts de REE afirmen que el retard en les firmes de Viladasens “no afecta el projecte”, perquè mentrestant es treballa en altres zones.
Santa Coloma de Farners, l'altre focus d'oposició
L'altre principal focus d'oposició a la MAT és ara a Santa Coloma de Farners, on el rebuig al ramal de Riudarenes de la línia –en tràmits finals– té el suport de l'Ajuntament. No a la MAT Selva ha organitzat pel diumenge 26 de gener una consulta popular sobre la MAT i de moment ja recull vots per internet. En les primeres 24 hores en van rebre 500 d'arreu de Catalunya. A més, diumenge que ve es farà una caminada popular.